onsdag 12 september 2012

Förnybar energi och Anders Åkesson på besök.

Riksdagsman Anders Åkesson imponerades av Vimmerbys potential för biogas. 22 GWh är mer än vad som produceras på Göteborgs energis anläggning i Sävsjö och den anläggningen planerar LRF Sydost att arrangera ett studiebesök till i höst för lantbrukare i Vimmerby och Hultsfreds kommuner. Värdet på denna gas om man ska sälja den för dagens marknadspris är i runda slängar 20 miljoner / år och det finns möjlighet till en god affär under förutsättning att det diskuterade mrtanreduceringsstödet införs i nästa veckas höstbudget. Det skulle knnebära en stor ökning av analet biogasproduktionsanläggningar i Sverige. En framtidssatsning till ett förnybart transportsystem.
Finansiering till en förstudie om lantbrukarnas möjligheter till biogas enskilt eller i samverkan diskuteras livligt med projektfinasiärer för tillfället. Målet är att år 2017 kunna matcha KLTs behov av 9 GWh i Hultsfred och 9 GWh i Vimmerby. LRF vill även undersöka möjligheter för biogas på den egna gården för självförsörjning av energi och extern försäljning av biogasel.

Anders Åkessons besök på Vimmerby energi innebar även att vImarhem berättade om sina kommande enerrgisatsningar i samband med nybyggnation och Tomas Holgersson presenterade att det är ett paradigmskifte på gång där byggnader kommer att kunna leverera och/ eller delvis försörja sig själva på förnybar energi genom effektiva solinstallationer.
Givetvis kommer investeringar i elbilar också att bidra till ett mer förnybar energisystem och Vimmerby energi har valt att investera i den tekniken vilket känns mycket spännande. Man måste dock komma ihåg att alla olika förnybara transportbränslen behövs för ett framtida förnybart och hållbart transportsystem. Den tunga trafiken på landsväg kommer kanske en vacker dag att kunna drivas med el men det är mycket teknikutveckling och investeringar som krävs för att induktion från vägbanan till trafiken är en realitet. Därför behövs biogasen i samhället, i synnerhet som LBG dvs i flytande form för den tunga trafiken. I oktober invigs en anläggning för detta i Lidköping och då är såväl DHL som VOLVO på plats för att berätta om sina framtidsplaner vad gäller fordonsgas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar