tisdag 28 januari 2014

Herr ordförande!

Igår kväll på fullmäktige blev jag vid ett flertal tillfällen tilltalad herr ordförande av manliga ledamöter. Till deras försvar så gjordes det helt omedvetet så jag kan konstatera att det sitter djupt och är så rotat att en ordförande i Vimmerby är man. Magnus Gustafsson ska hedras för han betonade fru ordförande och markerade genom det att han inte tyckte det var ok att tilltala mig med herr även om jag är såväl manhaftig som självsvåldig i vissa stunder. 
Personligen skulle jag helst vilja bli tilltalad ordförande så blir det hela könsneutralt. Sjuksköterskor och brandmän är väl också ett liknande fall dvs Du förväntas att vara kvinna om du vårdar och man om du släcker bränder. Men ordförande känns faktiskt mer könsneutralt för mig. Ordförarinna blir ju lite konstruerat. Tror att jag ska skriva till språkmämnden och höra efter hur de ser på saken. P1 har ju också ett program om detta med språket så de kanske också kan utreda frågan och kommentera vad som är brukligt. För mig är det OK med en ursäkt från de herrar som omedvetet tilltalade mig och som enligt en kommentar på Peter högbergs tråd inte ens är medveten om att detta gjordes flera gånger och ledamöterna fnissade varje gång. Detta var nästan det roligaste som hände på hela kvällen för mig i mitt snuviga tillstånd. Det hjälpte mig att hålla fokus då jag borde varit sjukskriven på grund av nästäppa . Vilken tur att jag var där och fick uppleva detta. Som far skulle ha sagt:" mycket ska en höra innan örona triller av". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar