tisdag 1 maj 2018

Vårtal vid NOSSEN

Tal till våren vid NOSSENS strand i Vimmerby

Ja visst gör det ont
Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan  
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
                             och det som stänger.

Karin Boyes dikt vill jag inleda årets vårtal här i Vimmerby med, efter en vinter som innehållit kyla och ibland brist på respekt och förståelse. Jag vill därför prata en del om medmänsklighet. 

Ja visst gör det ont när vi lyssnar och läser om ”metoo” och de många berättelserna om kränkningar som skett och tyvärr sker runt omkring oss. 

Jag var på DANSPROFIL-treornas slutföreställning förra veckan och temat för den var kränkningar och den berörde mig djupt. 

OCH det som verkligen är viktigt nu är att vi alla ställer upp för att visa respekt för varandra. 

Nu när våren och sommaren kommer och många klär sig lättare och visar mer hud, så ska det aldrig vara en anledning att kränka någon. INGA HÄNDER ska placeras på någons kropp utan samtycke. Det måste väl ändå vara lätt att förstå- och är det någon som inte förstår måste omgivningen stötta och rätta till, reagera, helt enkelt. 

Jag vill skicka med er budskapet idag att låta denna vår och sommar, tack vare bland annat metoo, bli fri från kränkningar. Både sexuella, fysiska och psykiska. Ord och blickar kan många gånger göra minst lika ont som fysiskt våld. 

Metoo-berättelserna kommer att stanna länge och göra skillnad om vi väljer att lyssna, reagera och agera. 

Nu måste jag självklart hälsa den efterlängtade VÅREN VÄLKOMMEN TILL VIMMERBY. Våren, förälskelsen och hänförelsens tid. Älskade VÅREN, som vi har längtat efter DIG. Värme istället för kyla. Ljus istället för mörker. Grönska, blommor och fotosyntes. Koldioxid , vatten och solljus blir livgivande syre och socker som blir sallad, sparris och solvarma smultron. Och när vi äter alla vårens primörer får vi ENERGI, alla våra celler fylls av solenergi på våren här i ALLAS VÅRT VIMMERBY. 

VIMMERBY som för mig är den plats där jag hade en god uppväxt. Så tacksam för den. Vi måste alla hjälpas åt och se till att de som växer upp här nu får en god uppväxt. Astrid Lindgrens VIMMERBY är en av de bästa platserna i världen, med en fantastisk natur och med så många företagsamma och omtänksamma människor. 

OCH Fantasi finns här i VIMMERBY...

Min farmor Hildur var årsgammal med Astrid Lindgren och på den tidens kalas lekte alla barnen vilt. Farmor berättade att Astrid och hennes syskon fick leka lekar som min farmor bara kunde drömma om att få leka för det var så farliga lekar. Jag tänker att deras lekande på NÄS skapade en alldeles ovanlig fantasi. OCH Astrid har sagt att ALLT STORT som sker i världen har startat i en enda människas fantasi. Därför vill jag uppmana er alla att mötas och prata för det är i det respektfulla mötet mellan människor som det skapas magi. 

Vi möts och bygger Vimmerby med ansvar, mod och fantasi. 

Jag vill härmed hälsa våren välkommen och önska er alla en trevlig kväll med välkomna klappar, kramar och kanske till och med kindpussar i respektfulla möten. 

Nu ska vi utbringa ett fyrfaldigt leve som hörs ända till Bullerbyn, Grinderum, Holbäckshult, Långbrössle, Koppetorp och Nyshult, Brantestad, Ryggåsen, Uggletorp, Snokebo, Kohagen, Möckelhult, Alsta, Mjöhult, Skäfshult, Vrångfall, Loxbo, Solhult, Gallebo, Flaka, Grägarp, Grönsved, Brofall, Väderum. Det finns så många platser med vackert klingande namn i vår fina kommun. Jag kan inte räkna upp dem alla men alla är lika viktiga och har sin unika historia. Nu får vi ta och utbringa ett fyrfaldigt leve för våren och göra denna vår och sommar oslagbar tillsammans. 

Ett fyrfaldigt leve för våren, Den leve

HURRA HURRA HURRA HURRA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar