fredag 1 november 2013

Tomas berättar om "Ett år med solel i Frödinge!"


Första året med solel.

I och med oktober månads utgång har jag varit solelsproducent i 12 månader. Jag har inga bevis, men är ganska säker på att även höstmånaden oktober var ovanligt solig. Det blev ändå en rejäl minskning av produktionen till 224 kilowattimmar jämfört med 479 i september. Orsakerna är förstås kortare dagar, lägre stående sol, men för min del också den skuggning från en stor ek som uppstår under höstmånaderna.

Den totala produktionen under de tolv gångna månaderna blev 4.636 kwh, alltså bättre än min prognos på 4.000 kwh. Jag gissade att jag skulle använda ungefär hälften själv och sälja hälften, det stämde inte. Jag har sålt cirka 60% och således använt 40 % själv, ur ekonomisk synpunkt hade det varit bättre om jag använt mera själv.

Ekonomin är det många som undrar över och den är väldigt svår att redovisa på ett enkelt sätt. Jag hoppar över beräkningarna och går direkt på resultatet som för min del visar att jag fått ungefär 8 % avkastning på min nettoinvestering. Om jag då räknar bort 4 % i avskrivning motsvarande en livslängd på 25 år för anläggningen återstår 4 %. Inte mycket, men ändå ungefär tre gånger bankräntan netto efter skatt. Och många gånger roligare! Dessutom lär det bli bättre, om regeringens förslag på skattereduktion införs hamnar avkastningen på cirka 8 % efter avskrivning och då är det ju en affär även ekonomiskt.

Jag bifogar inte det vanliga stapeldiagrammet den här gången för att inte förvilla begreppen, diagrammet visar siffror för 2013, det jag skrivit  om nu är produktionen november 2012 till oktober 2013. Bilden nedan visar den skuggande eken, 460 centimeter i omkrets i brösthöjd och cirka 6 meter vid stubbskäret. Bilden visar det högtidliga tillfälle då Länsstyrelsen och Energimyndigheten var hos mig och kontrollmätte J.

Till sist, se upp med elbolagen, häromdagen fick jag ett förslag om avtalsförlängning för inköpt el.”Just nu kan vi erbjuda de lägsta fastpriserna på flera år” skrev E on, men när jag kollade visade det sig vara 3,5 öre högre än vad jag betalr idag! Förhandlig följde förstås och 2,5 öre gick man ner, men inte så långt att deras erbjudande blir korrekt. Det är inte bara små skumma bolag som försöker lura folk.

Tomas Holgersson

3 kommentarer:

  1. Tack, kul att läsa. Ska installera solpaneler nu i helgen :-) Vilken totaleffekt har du?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tomas låter hälsa: Han har 4,6 kW uppdelat på två strängar om vardera 2,3 kW.
    Stort LYCKA TILL med din solelsatsning!

    SvaraRadera