onsdag 8 januari 2020

Varmt lycka till önskar jag min efterträdare Jacob Käll som KSO

Jag blev Vimmerby kommuns första kvinna som kommunstyrelsens ordförande efter en rad av sex olika män och i november 2013 valdes jag som första kvinna till ordförande för kommunfullmäktige. Jag tror att min mormor Viola Andersson som också var kommunfullmäktigeledamot hade varit stolt om hon varit i livet. Min mor o far, min bror som är politiker i Gislaveds kommun samt mina båda systrar, min man och mina älskade barn var stolta när jag blev vald till KSO och for illa och beklagade att jag tvingades avgå i oktober 2019. Men de stöttade och stod starka och höll om mig på ett fint sätt tillsammans med många andra. De som svek vill jag helst glömma fast det är svårt att göra efter den kränkning som jag utsattes för när KS enigt beslutade att jag var tvungen att ha tre personer i samma rum för att få möjlighet att samtala med en tjänsteperson. 

Jag anser att Vimmerbyalliansen har en mycket viktig uppgift nu vad gäller kommunens ekonomi och min efterträdare som KSO Jacob Käll tillönskas ett varmt lycka till i uppdraget som Vimmerbys kommunalråd fr o m fredagen den 10 januari 2020-2022. Den första kvinnan som KSO i Vimmerby kommun tackar ödmjukt för sig på torsdag och är stolt över en hel del men även besviken och ledsen över en del annat som hände 2019 i kommunen. Som jag redan kommunicerat ville jag fortsätta i mitt uppdrag men ett antal personer (i första hand Marie Nicholson och Helen Nilsson som båda vid upprepade tillfällen krävde min avgång för att kommundirektören skulle återkomma till sitt arbete från sin utmattningsdepression) i M o KD och till sist även ett fåtal personer i mitt eget Centerparti ville annorlunda som ni alla vet, så nu går jag vidare mot nya mål, utmaningar och möjligheter. Ser fram emot ett nytt fokus. 
Nu är det Moderaterna Niklas Gustafsson och Marie Nicholson som snart är tillbaka från sin mammaledighet, Kristdemokraten Ola Gustafsson och Centerpartiets Jacob Käll som bär det stora ansvaret att få ordning på kommunens ekonomi. Konkreta effektivieringsuppdrag måste formuleras snarast. En organisation som bygger värde och ger kommuninnevånarna, företagen och föreningarna den bästa servicen är det målet som jag hoppas att ni stärker även fortsatt. Hoppas också att visionen kan antas och implementeras. Lyhördhet, transparens, ansvar mod och fantasi behöver stärkas. Som sagt LYCKA TILL med att göra hela Vimmerby kommun ännu bättre tillsammans med alla som vill bidra. Stötta varandra, gör en insats och se möjligheter i Allas vårt älskade Vimmerby!

1971-1991 Bengt Johansson
1991-2001 Leif Larsson
2001-2006 Carl-axel Centerstig
2010 Per-Åke Svensson
20011-2015 Micael Glennfalk
20016-2018 Tomas Peterson
2019 Ingela Nilsson Nachtweij
2020- Jacob Käll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar