söndag 10 juni 2012

Historiens vingslag i Vimmerby

Igår köpte jag boken " Brott och straff från förr i Vimmerbytrakten" av Erik Carlsson. Mycket spännande läsning om bland annat pastor Österman som var full när han skulle predika vid juletid och därefter miste jobbet och flyttade till Stockholm. Astrid Lindgrens släktingar verkar också ha en spännande historia. Jag återkommer till den efter att ha pratat ännu mer med Kristina i Ingebo om detta.

Imorgon skall jag guida ett tyskt TV-team som ska göra ett trädgårdsprogram med Astrid Lindhren- tema. Först ska de till Näs och sedan ska jag visa dem till de intressanta miljöerna på kyrkogården ur ett litterärt historiskt perspektiv, sedan ska vi till Pelarnehult, Bullerbyn och Katthult. Ska bli roligt att berätta vad som skett och vilka som bott på dessa olika platser.

1 kommentar:

  1. Den 11 juli ska jag guida tyska turister och inget annat...Idag ska jag se på fotboll och heja på Zlatan och Sverige!

    SvaraRadera