måndag 5 november 2012
Skolvisioner i Vimmerby
Förankring och underifrånperspektiv för skolvisionen efterlyses av några medarbetare inom barn och utbildning i Vimmerby i dagens VTKP. Viktigt att lyhördheten finns och att man låter förändringsprocesser ta tid, tror jag. Annars är risken stor, om det inte blir förväntad leverans, att många uppfattar det hela som ett misslyckande och då är det svårare att göra om satsningen. Hur är visionsarbetet förankrat underifrån? Är det nämnden som bestämt tågordningen och trott att det går att toppstyra fram en vision och ett utvecklingsarbete genom att bara besluta att man ska bli bäst. Det vore värdefullt att få veta hur förankringsarbetet gått till och hur alla medarbetarna varit involverade eftersom debattartiklar av detta slag riskerar att urholka visionsarbetet. Jag har liksom många ifrågasatt varför man ska bli bäst? Topp tio borde räcka då de sista placeringarna i en ranking brukar tarva mycket resurser och ibland inte skapa så mycket mervärde. Risken är också att hela arbetet får medarbetares misstroende om man satsar på att bli bäst och samtidigt skär ner resurser. Jag tror också att socialnämndens underskott delvis beror på minskade resurser för elevvård och färre anställda som finns ute i korridorerna på våra högstadier. Det är i det goda mötet mellan tonåringen och vuxen utanför klassrummet som det skapas tillit och förtroende och som möjliggör skillnad för samhällets utveckling och individens förtroende för vuxenvärlden och framtida delaktighet i samhället.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar