söndag 22 december 2013

Anonymitet och demokrati?

Är det bra eller dåligt med anonymitet? Micael Glennfalk skriver om det på sin blogg idag på Vimmerby kommuns hemsida. http://vimmerby.blogspot.se/

Han vill censurera alla anonyma insändare i Vimmerby tidning. Jag tycker att Vimmerby tidning ska ta ansvar för publicering på sina insändarsidor enligt publicistreglerna som finns i Sverige. (yttrandefriheten finns väl i grundlagen). Många är till exempel rädda för att bli angripna för sina åsikter och väljer anonymitet. Ibland bra och ibland dåligt. MEN demokratiskt ÄR det i vårt land och det ska vi vårda. Vimmerby tidning bär ansvar för det som står i tidningen. Självklart anser även jag att det ibland brister och publiceras tveksamma insändare men de värsta är inte anonyma, tycker jag. Många anonyma insändare är mycket välformulerade.

Jag funderar över också över varför det finns en Visselblåsarlåda utanför Stadshuset som kommunalrådet installerade direkt efter tillträdet 2010. Är inte syftet att få in anonyma tips om oegentligheter i kommunen i den lådan?

Anonymitet önskas ibland men avfärdas ibland av kommunalrådet i Vimmerby.

Funderar även på PerÅke Svenssons julklapp. Den var spännande formulerad!

Helen Nilssons storlek på kontorsrum år 2015 vet vi inget om och ändå får hon en julklapp om hur man inreder ett litet rum mysigt i ytterligare fyra år. Valrörelsen verkar ha påbörjats i bloggvärlden.

Stadshusets personal tror jag häpnar över den utrensning som kommunalrådet vill göra då myndighetsutövning ibland faktiskt varken kan vara öppen eller rådgivande enligt kommunallagen. Men önskedrömmar är ju tillåtna i en demokrati.

Jag önskar mig ett bra valår med många bra debatter och diskussioner och beslut i kommunfullmäktige som gör Vimmerby till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.

Ett Vimmerby med mindre härskarteknik i den offentliga miljön , önskar jag mig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar