söndag 1 december 2013

Solelrapport november

Ny månad och åter dags för Tomas Holgerssons solrapport!

Jag instämmer i att det vore värdefullt om de tre miljonerna som kommunfullmäktige beslutade om i investeringsbudgeten till solel skulle byggas 2014. Jag har träffat flera som arbetar på Vimmerby gymnasium som tycker det vore lämpligt att börja bygga solelinstallationer där och involvera teknikcollege och elprogrammet i denna framtidsteknik.

Relativt bra november.

Att påstå att november månad skulle vara en bra månad för produktion av solel vore inte att tala sanning. Perioden november till februari borde man egentligen glömma i den här verksamheten, men ändå har jag inte sett någon som gjort det. Vi blir nog lite miljöskadade vi solelsproducenter och fortsätter att jämföra produktionssiffror med varandra och med tidigare år även om det bara handlar om någta få procent av årsproduktionen.

Eftersom jag startade min anläggning 1 november 2012 har jag nu för första gången möjlighet att jämföra samma månad olika år. Resultatet för november i år blev 97 kilowattimmar trots skuggande ek, 13 kwh bättre än fjolårets 84. 2013 fortsätter alltså att vara ett bra år för solel.

Om en månad ska jag redovisa alla siffror för 2013 i det stapeldiagram jag tidigare visat.

Jag har i tidigare krönikor beklagat mig över att utbyggnaden av solel går alldeles för långsamt, men nu inför 2014 ser jag flera lovande tecken. Förhoppningsvis kommer Riksdagen att besluta om ett bra system som stimulerar utbyggnaden, det självklart bästa, nettodebitering, lär det inte bli, men något. I Vimmerby har det inte hänt mycket, jag kan fortfarande skämta om att jag är en av Vimmerbys största elproducenter, men nästa år är det nog slut med det. Vimarhem har fått in anbud och kommer förhoppningsvis att nästa år producera mer än tio gånger så mycket som jag. Vimmerby kommun har avsatt pengar, om de hinner komma till användning 2014 får vi väl se, det skulle vara väldigt bra inte minst som inspiration för vimmerbyborna. Jag känner också till en privat fastighetsägare som bygger en solelsanläggning i vinter eller vår. I den fastigheten använder man mycket el sommartid för att hålla inomhustemperaturen på en behaglig nivå, perfekt för solel således.

Jag tror mycket på kombinationen solel – elbilar. Då krävs dels ett bra utbud av bilar, men också ett utbyggt nät av snabbladdningsstolpar. Biltillverkarna har nu kommit igång bra, alla stora tillverkare har elbilar i sortimentet, Volkswagen lanserar nu i helsidesannonser ett par nya modeller. Det handlar i det fallet om små bilar, men så här inför julen kan jag tipsa om en bil att anteckna på önskelistan. Tesla Model S heter den, är helt eldriven, 416 hästkrafter, vridmoment 600 Nm, toppfart 210 km/tim, 0 till 100 på 4,4 sekunder, räckvidd cirka 40 mil på en laddning! Risken är väl att Tomten vill behålla bilen själv. Jag skäms, inte så lite, inför min fascination inför dessa siffror, det är inte sådana bilar vi ska ha, men de visar ändå på vilka möjligheter som finns, elbilar är definitivt inga tråkiga bilar.

”Räckviddsångest” är ett nytt ord som beskriver elbilsförarnas oro för att elen inte ska räcka till nästa laddningsställe. Det är där de viktiga laddstolparna kommer in i bilden, snabbladdning helst förstås, men jag ser ändå fram mot att VEMAB:s stolpe kommer på plats och kan användas av allmänheten nästa år.

Tomas Holgersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar