Jag instämmer i att det vore värdefullt om de tre miljonerna som kommunfullmäktige beslutade om i investeringsbudgeten till solel skulle byggas 2014. Jag har träffat flera som arbetar på Vimmerby gymnasium som tycker det vore lämpligt att börja bygga solelinstallationer där och involvera teknikcollege och elprogrammet i denna framtidsteknik.
Relativt bra november.
Att påstå
att november månad skulle vara en bra månad för produktion av solel vore inte
att tala sanning. Perioden november till februari borde man egentligen glömma i
den här verksamheten, men ändå har jag inte sett någon som gjort det. Vi blir
nog lite miljöskadade vi solelsproducenter och fortsätter att jämföra
produktionssiffror med varandra och med tidigare år även om det bara handlar om
någta få procent av årsproduktionen.
Eftersom jag
startade min anläggning 1 november 2012 har jag nu för första gången möjlighet
att jämföra samma månad olika år. Resultatet för november i år blev 97
kilowattimmar trots skuggande ek, 13 kwh bättre än fjolårets 84. 2013
fortsätter alltså att vara ett bra år för solel.
Om en månad
ska jag redovisa alla siffror för 2013 i det stapeldiagram jag tidigare visat.
Jag har i
tidigare krönikor beklagat mig över att utbyggnaden av solel går alldeles för
långsamt, men nu inför 2014 ser jag flera lovande tecken. Förhoppningsvis
kommer Riksdagen att besluta om ett bra system som stimulerar utbyggnaden, det
självklart bästa, nettodebitering, lär det inte bli, men något. I Vimmerby har
det inte hänt mycket, jag kan fortfarande skämta om att jag är en av Vimmerbys
största elproducenter, men nästa år är det nog slut med det. Vimarhem har fått
in anbud och kommer förhoppningsvis att nästa år producera mer än tio gånger så
mycket som jag. Vimmerby kommun har avsatt pengar, om de hinner komma till
användning 2014 får vi väl se, det skulle vara väldigt bra inte minst som
inspiration för vimmerbyborna. Jag känner också till en privat fastighetsägare
som bygger en solelsanläggning i vinter eller vår. I den fastigheten använder
man mycket el sommartid för att hålla inomhustemperaturen på en behaglig nivå,
perfekt för solel således.
Jag tror
mycket på kombinationen solel – elbilar. Då krävs dels ett bra utbud av bilar,
men också ett utbyggt nät av snabbladdningsstolpar. Biltillverkarna har nu
kommit igång bra, alla stora tillverkare har elbilar i sortimentet, Volkswagen
lanserar nu i helsidesannonser ett par nya modeller. Det handlar i det fallet
om små bilar, men så här inför julen kan jag tipsa om en bil att anteckna på
önskelistan. Tesla Model S heter den, är helt eldriven, 416 hästkrafter,
vridmoment 600 Nm, toppfart 210 km/tim, 0 till 100 på 4,4 sekunder, räckvidd
cirka 40 mil på en laddning! Risken är väl att Tomten vill behålla bilen själv.
Jag skäms, inte så lite, inför min fascination inför dessa siffror, det är inte
sådana bilar vi ska ha, men de visar ändå på vilka möjligheter som finns,
elbilar är definitivt inga tråkiga bilar.
”Räckviddsångest”
är ett nytt ord som beskriver elbilsförarnas oro för att elen inte ska räcka
till nästa laddningsställe. Det är där de viktiga laddstolparna kommer in i
bilden, snabbladdning helst förstås, men jag ser ändå fram mot att VEMAB:s stolpe
kommer på plats och kan användas av allmänheten nästa år.
Tomas
Holgersson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar