tisdag 17 december 2013

Ho ho!

Tomten kom på besök till kommunfullmäktige ikväll! 

Och det påminner mig om min mellanstadielärare Jonas Plejert som frågade oss elever före jul om vad vi tyckte var bäst med julen. Vi svarade snabbt en hel radda med saker: julklappar, julmaten, jullekar osv. Jonas blev inte nöjd med våra svar. Han tyckte att vi glömt en av de viktigaste sakerna. Alla grubblade intensivt men ingen kom på vad han menade. Till slut berättade han vad vi missat.

Att få ge, var det han förmedlade till oss och vi var många som inte riktigt förstod då. Men denna frågeställning och gruppövning har följt mig genom åren och Jonas har gett mig en viktig julgåva redan i åk 4 i Frödinge skola nämligen denna insikt tidigt i livet. Att få ge något till någon är bland det viktigaste med julen. Och det behöver inte vara inslaget i färggrant papper. Det kan vara tid, uppmärksamhet, kärlek, gemenskap som  är den gåva man ger till en medmänniska.

Jag gav min bok "I Astrids fotspår" till de ledamöter som ville ha den ikväll.

Tack för iår alla ledamöter i kommunfullmäktige i Vimmerby och tack för att jag fick tillfälle att ge er en present från mig personligen. 

Väl mött i plenisalen 2014 men först juletid och julefrid till er alla!

Mitt jultal hoppas jag kommer att publiceras i Vimmerby tidning inom kort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar