måndag 4 augusti 2014

Källkritik och energidebatt?

Jag fick ett lästips som roade mig minst lika mycket som somliga av de  "sommarpratprogram" som jag lyssnat på i podradio i sommar. 
Men jag slås också av behovet av källkritik i den digitala världen och i media. Det kommuniceras så stora mängder överallt just nu tack vare den fantastiska och så möjlighetsfokuserade digitala tekniken. Sanningar och osanningar sprids fortare än elden och därför är det viktigt att ibland stanna upp och reflektera. Kan detta vara sant? Vem är avsändare? Har denna avsändare en dold agenda? 
Hur som så tycker jag att dessa rader om energipolitik är intressant . Vad tycker du? Kan det vara sant? 
Om ja, vad hindrar oss från att storsatsa på solel? 
"Jag vet att det är svårt att förstå energi av den enkla anledningen att de flesta som yttrar sig om det pratar obegripligt. ”Idag producerade energibolagen 13 TWh vilket innebar en nettoexport på 34 GWh.” Till exempel. Ingen vettig människa förstår sådana yttranden. Det är abstrakta ord utan innehåll. Just därför så viktiga.
För de riktigt viktiga politiska sakerna på vår jord döljs i abstrakta obegripliga ord som gör att de som verkligen borde få veta, sällan får veta något alls.
Ekonomi till exempel. Säg att jag påpekar att du har en ”negativ finansiell nettoskuld” och de flesta somnar direkt. Alltså säger man gärna så när man vill att folk ska somna.  Men egentligen säger jag att du har pengar i kassan. Plus.
Precis på samma sätt är det med energifrågor. Det är omöjligt att förstå storleken i olika saker när man pratar gigawatt och terrawatt och megawatt.
Det blir mest megastort av allt.
Men låt mig göra ett försök ändå.
Det var den 6 juni 2014 och solcellerna i Tyskland skickade ut el på nätet till hela landet. Som mest 24,4 GW. Alltså 24,4 miljarder Watt. Men hur mycket är det?
Tja, om alla svenska kärnkraftverk vore igång och gick för fullt (vilket de aldrig gör) skulle de producera cirka tio GW. Solcellerna hemma hos tyska villaägare och småföretagare i städer och i byar ger alltså dubbelt så mycket el som svensk kärnkraft när den är som mest aktiv.
Tyska solceller spöar svensk kärnkraft redan klockan sju på morgonen och fortsätter till klockan sju på kvällen.
Det är ungefär två miljoner solcellsanläggningar i Tyskland.
Om vi i Sverige hade lika många skulle kärnkraftverken tvingas stängas av. Vi kan inte exportera så mycket el eftersom ledningarna söderut är för klena. Att stänga kärnkraft (liksom kolkraftverk) är dyrt vilket är den egentliga anledningen till att solceller motarbetas och försvåras av de stora energibolagen. De förlorar pengar.
Solcellerna förvandlas då från något som handlar om några enskilda människors egen el, till politik.
Solen spöar kärnkraften.
Det är faktiskt ännu mer el än så solen ger. När jag skriver detta är det en solig dag. Mina egna solceller exporterar nu 6 300 W ut på nätet (de går alltså till grannarna via elnätet). Men själv konsumerar jag samtidigt 1 500 W så solcellerna ger alltså totalt 7 800W just nu.
Om tyskarna i snitt har lika hög konsumtion som jag betyder det att ytterligare cirka fem GW solel gjordes i landet mitt på dagen, det vill säga lika mycket som hela Forsmark och Oskarshamns kärnkraftverk. Fantastiskt.
Att sätta upp solceller är billigare än att bygga nya kärnkraftverk. Men det är självklart dyrare med ny sol än att bränna kol i redan byggda kolkraftverk. När du får läsa i tidningar att det är ”dyrt med förnybar energi” handlar det alltså inte om att den är dyrare än annan ny energi. Men för energibolagen är det självklart billigare att få bränna mer uran, kol eller gas ett tag till.
Men inte för dig.
Solceller har nämligen en unik egenskap som är det riktigt stora hotet mot energibranschen.
Den är mera effektiv på huset du bor i än den är i jätteanläggningar runt Forsmark. När man gör el nära konsumtionen försvinner nämligen väldigt lite el i nätet. Skickar man el från kärnkraftverk eller från norrländska älvar försvinner nämligen tio procent upp i luften längs ledningarna.
Solen förändrar alltså energisystemet.
Om elproduktionen ägs lokalt ligger också energimakten lokalt.
De svåra orden får plötsligt en förklaring.
Och den som vill skapa en renare värld får helt enkelt börja lära sig dem.
PS. Men vad gör man när solen inte lyser längre. Då gör man som när kärnkraften står still. Man öppnar vattenkraften. Solel balanseras fint med vatten och så lite vind."

Som kuriosa vill jag dela en bild som min syster fotograferade från sitt hotellrum i Italien häromdagen. En Tesla som hon kände igen tack vare föreläsningen av Christoffer Sundström på Ladda Vimmerby den 17/6 2014.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar