lördag 25 oktober 2014

Brevet hemifrån

❤️️Jag beklagar att Brevet hemifrån inte bejakades av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Med en dåres envishet vill jag mena att det är avgörande för Vimmerby att berätta om allt positivt som händer på många olika sätt, i många olika kanaler. 

Peter Knutsson som arbetar på Fabriken är en av dem som skulle kunna intervjuas om Vimmerbys fördelar i ett Brevet hemifrån. Han flyttade hit från Solna för att arbeta på Fabriken. Han skapar evenemang kring Rock mot cancer i samverkan med olika aktörer och lokala artister. Här http://rockmotcancer.com berättar han personligt om sin sorg och saknad av föräldrar som gått bort i cancer och att han skulle vilja berätta för dem om sitt nya liv i Vimmerby. 

Jag skulle vilja läsa om fler människor som lever sina olika liv i Vimmerby , på bloggar, hemsidor i Vimmerby tidning, i MERA Hultsfred, Vimmerby Västervik . 

Kim Wickström på Boston är en annan som medvetet valt att storsatsa i Vimmerby. Kristina Lindelöf och familjen Pommerenke på Ingebo Hagar, Håkan Jonsson på Glada grisar i Brantestad, Staffan Samuelsson på Oxgården , Fredrik Johansson på Vimmerby bio, Joakim Carlkvist på Vimmerby stadshotell är några till. Joakim bor visserligen inte i Vimmerby ännu...

Vilka Vimmerbybor skulle du vilja läsa mer om i ett brevet hemifrån med målgrupp utflyttade Vimmerbybor och personer som är intresserade av Vimmerby och som skulle kunna tänka sig att bli Vimmerbybor.

En kommunikation på detta tema skulle säkert vara bäst digitalt och på flera språk. Tänker nu en Facebook-grupp liknande den som heter Du vet att du är från Vimmerby om...( mest Vimmerbybilder från förr på den sidan) som har över 4000 följare. Tänk om jag skulle starta en facebookgrupp i samverkan med Vimmerby handel, ungdomar på Vimmerby gymnasium (Frizon) , Fabriken, Ungdomsrådet med flera och som heter Du som vill veta allt positivt som händer i Vimmerby...

Eller ska det vara Instagram , blogg, Twitter , Flickr ? Hjälp mig att hitta rätt i mina tankar denna lördagskväll...

Hur jobbar andra kommuner med detta? Nyhetsbrevet som näringslivskontoret i Vimmerby är intressant men det kan inte ersätta det som jag tänker och planerar för vad gäller återflyttning. Det var nämligen så kommunstyrelsen motiverade att Brevet hemifrån inte skulle bifallas. 

http://www.vimmerby.se/naringslivsportalen/till-dig-som-foretagare/nyhetsbrev/

Modernare stil med kommunikation på ungdomars villkor behövs. Vi kan börja med att konstatera att ungdomar idag inte läser dagstidningar i pappersform. Möjligen digitala tidningar men exempelvis Vimmerby tidning attraherar inte ungdomar varken i pappers-eller digital form enligt säkra källor. Här behövs nytänk och mer modern kommunikation på det sätt som Astrid Lindgrens Näs och Cilla Nergårdh arbetar med My newsdesk osv. Fräscht och modernt! 

Men centerpartiet har lagt en ny motion som heter Vi måste bli fler Vimmerbybor och den lyder så här 

Vimmerby kommun har haft negativa befolkningssiffror under en lång tid och under år 2013 var minskningen större än på flera år. Nu måste det göras en kraftsamling för att vända den negativa befolkningsutvecklingen i kommunen.

Vimmerby kommun har ett av Sveriges främsta varumärken tack vare att Astrid Lindgren har satt orten på kartan. Vimmerby kommun har ett sjudande näringsliv med stor potential och tillväxt och Vimmerby som bostadsort är mycket bra. Men det krävs en kommunikationsstrategi för att fler ska flytta hit och välja att leva och verka i Vimmerby kommun.

Ambassadörer finns det många i den äldre generationen och bland utflyttade Vimmerbybor finns en stark hembygdskänsla. Hur är det då med den yngre generationen? Vilken Vimmerbyanda finns bland dem? Är de stolta över sin uppväxt och är de ambassadörer för sin hembygd när de reser bort, flyttar för studier eller för att skaffa sig internationella erfarenheter.

Mats Trondman bevisar med sin forskning att ungdomar vill flytta tillbaka till sin hembygd och att det i synnerhet är unga välutbildade kvinnor som vänder flyttar tillbaka.

För att bryta den negativa befolkningsutvecklingen yrkar därför Centerpartiet i Vimmerby

- Att Kommunikationen med utflyttade ungdomar stärks genom exempelvis samverkan med FRIZON och ungdomsrådet i Vimmerby och att det utvecklas mer dialog via sociala medier om Vimmerby kommuns attraktionskraft

- Att näringslivsenhetens och exempelvis Vimmerby turistbyrå utvecklar en mer aktiv inflyttarservice för att få fler att hitta till Vimmerby som bostadsort och som en bra ort att vara verksam i

- Att det görs en omvärldsanalys för att inspireras till att hitta NYA VÄGAR för att öka inflyttningen till kommunen och att det tas fram en strategi för att göra detsamma.

Hoppas att den nya majoriteten vill lyfta fram dessa idéer även om de kommer från oppositionen...

1 kommentar:

  1. Lidhem är en annan pärla att skriva om...www.lidhem.com

    SvaraRadera