måndag 13 oktober 2014

Opposition!

Nu är det klart med förhandlingarna om vilka som ska styra Vimmerby kommun. 

Jag konstaterar att det är vibbar som styr socialdemokrater i Vimmerby. (Lyssna på Helen Nilsson inslag nedan) Beslutsunderlaget för uppgörelsen och vem som författat detsamma (det kan man nog lista ut när man läser) ska bli intressant att läsa när det presenteras. Ingen politik är presenterad ännu, bara maktpositionerna. Jag undrar vad socialdemokraterna egentligen har fått i uppgörelsen när de gav bort uppgiften som kommunstyrelsens ordförande till det mindre partiet i koalitionen. Regionförbundets Vimmerbybemanning tror jag inte socialdemokraternas väljare i Vimmerby värderar lika högt i en jämförelse. Ordförande i en KS-beredning är väl mer arbete än makt som jag ser det. Det ryktas att socialdemokrater i Vimmerby lämnar partiet i protest och att företagare som röstat på moderaterna är missnöjda med denna uppgörelse. 

Helen Nilsson beskriver här i Radio Kalmar hur valet mellan M och C gjordes i lördags. Medlemsdemokratin bakom beslutet skulle vara intressant att analysera. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5989562
 

Vi i Centerpartiet i Vimmerby kommer i alla fall att kunna se våra väljare i ögonen och vi kommer att driva en aktiv oppositionspolitik. Helen Nilsson har medgett att den beslutade politiska organisationen med ett halvtidsarvoderat oppositionsråd och vice ordföranden i alla nämnder från oppositionen ( som Vimmerby alltid haft och som bemannats genom åren av till största delen socialdemokrater ) kommer att bestå. Det är i alla fall hedervärt, tycker jag då det är så viktigt för demokrati och delaktighet i en kommun. Ju fler synvinklar på ett beslut , desto bättre beslut. 

Vill ni höra mina kommentarer om Centerpartiets nya position så finns de cirka elva minuter in i programmet. 

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/442746?programid=4301&playepisode=442746

Centerpartiet har redan bildat en grupp som ska arbeta med kommunens ekonomi och den 20/10 på KF kommer domen från SKL och förslag på vad som behöver göras. Jag har gjort en lista på vad jag tror att de kommer att säga men den håller jag för mig själv så länge. 

Ska vi kanske diskutera friskvårdsbidrag snart? Vår motion om en den goda arbetsplatsen är ju redan bifallen och ännu har inget hänt...handlingskraft kring personalfrågor saknas och inte har arbetet med en attraktiv arbetsgivare kommit längre än skrivbordet. Var finns handlingsplanen med tidsplan som ska tas fram enligt kommunfullmäktiges beslut? Under tiden ökar sjukskrivningstalen. 

Det börjar bli bråttom nu eftersom ryktet kring arbetsgivare sprids fort...rekrytering av kompetens kommer att behöva ta fart snart när alla 40-talister går i pension. 

Fler anställda i kommunen nu jämfört med när alliansen tillträdde 2010 trots att valet avgjordes delvis av att kommunalrådet ville rensa bort personal från kommunen. Det påstods då att det fanns för många byråkrater. 

Vilka åtgärder och besparingsförslag ska socialdemokraterna redan nu i november tvingas gå med på för att komma tillrätta med den illa skötta ekonomin? 

Vi ses i debatten, Helen Nilsson. Det ska bli spännande med oppositionspolitik. Ombytta roller kommer säkert att vara lärande för oss båda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar