lördag 12 juni 2010

Vi behöver nya tåg till Stångådalsbanan!

Jag har läst rikstrafikens revisionsrapport om Stångådalsbanans och Tjustbanans trafikavtal med Veolia 08/09. Har även fått del av denna vinters usla trafik på Stångådalsbanan.

Jag finner att Västerviks kommun har lagt in 3 miljoner i investering i nya tåg som skall trafikera de båda banorna. Västerviks kommun har tagit den investeringsvolym som Östgötatrafiken borde ha tagit. KLT har tagit sin beskärda del. I rapporten står det att Västerviks kommun sannolikt kommer att kräva att samtliga 4 nya tåg skall trafikera Tjustbanan, vilket inte var tänkt i avtalet. Rikstrafiken går in med 21 miljoner i investeringen på ca 180 miljoner. Nu undrar jag varför alla dessa 4 tåg skall trafikera endast den ena av KLTs tågbanor då även Stångådalsbanan, som dessutom har större antal resenärer , är i stort behov av nya tåg. Ni slipper iaf snart bussar svarar en av de ansvariga för vårt avtal med Veolia på Rikstrafiken. OK men de gamla rälsbussarna från 70-talet slipper vi inte förrän samtliga Kustpilentåg är restaurerade och servade vilket beräknas kunna ske i sommar någon gång. Jag tycker att det är mäkligt att en kommun kan köpa rätten till nya tåg och undrar om kommunerna längs Stångådalsbanan erbjudits investeringsmöjlighet för att få tillgång till nya ITINO-tåg. likadana tåg som fungerar utmärkt i trafiken på Krösabanan i Västra Götaland.

När är det dags att ta ett stortag för kollektivtrafiken i Östra Götalandsregionen och samordna den över länsgränser?

1 kommentar:

  1. Jag har nu läst i Vimmerby tidning att Västerviks kommun äger ett helt tåg och då innebär det att man investerat 45 miljoner kronor. Samarbetet mellan KLT och Västerviks kommun är alltså mer än 10 gånger större i kapitalhänseende än vad som framgår i revisionsrapporten från Rikstrafiken. Jag undrar fortfarande om kommunerna längs Stångådalsbanan erbjudits att gå in som delägare i nya tåg för att öka attraktionskraften i kommunerna längs Stångådalsbanan.

    SvaraRadera