torsdag 24 augusti 2017

Lyssna på Annie Lööfs sommartal som för mig ytterst handlar om hållbar utveckling

Jag har alldeles nyss lyssnat på Annie Lööfs sommartal och det var ett mycket bra och viktigt tal.

För mig handlade det om förutsättningarna för en långsiktigt hållbar utveckling. Det brukar pratas om tre dimensioner för hållbar utveckling, den ekonomiska, den ekologiska och den sociala.

Jag arbetade som projektledare för Företagarna 2001-2006 och vi drev en satsning kring hållbar utveckling ur barn och ungdomars perspektiv. Vi inledde projektet med en work shop där vi diskuterade hur vi skulle arbeta med att få till stånd en mer hållbar utveckling. Slutsatsen blev att vi måste börja med den sociala utvecklingen. Utan den finns inte förutsättningar för ekonomisk eller ekologiskt hållbart perspektiv. 

Därför vill jag mena att Annie Löffs tal idag handlade om vårt samhälles sociala hållbarhet. Ett starkt tal med temat "nära vård" där hon berörde och beskrev hur vi ska arbeta med frågor kring mobbning, sexuella övergrepp, kränkningar mm. I inledningen berördes även terrorism och klimat. Allt hänger samman men temat för talet var hur vi tillsammans ska bygga ett mer hållbart och nära samhälle. 

Jag vill vara med i det samhällsbygget och nu ber jag som sagt om förtroendet för att företräda Kalmar län i Sveriges Riksdag och genom det bygga ett mer hållbart Kalmar län och Vimmerby i världen.

Snälla, ta dig tid att lyssna på talet, tack, oavsett vilka politiska värderingar Du har. 

https://www.centerpartiet.se/media/nyhetsarkiv-2017/2017-08-24-fokus-pa-barn-som-far-illa-i-annie-loofs-sommartal.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar