tisdag 31 maj 2011

Träden vid Gymnasiet är hårt beskurna!


Hoppas att det hinner bli lite grönt på dem innan den 17 juni då studentkortegen går här förbi. Sannolikt är det busstrafiken som kräver denna hårda beskärning men frågan är vad träden tål. Ska de bort i år?


En av Avenbokarna vid torget är död. Den planterades aldrig i höstas pga av den tidiga vintern tror jag och nu i vår har den inte etablerat sig vad jag kan förstå. En av de andra är också lite risig i toppen. Så stora träd är svårt att lyckas med.


Hängaskmiljön är en annan historia som behöver en skötselplan och ett iordningsställande. Föreningen bevara Vimmerby vill göra en helt ny skylt och om vi bara hittar finasiering så vill jag samordna en komplett miljö med en vackrare granitbänk från Stenhuggeriet i Västervik. När Centerpartiet initierade återskapandet av denna miljö så fanns tyvärr inte budget för att köpa in en sådan. föreningen Bevara Vimmerby bekostade dock denna stenbänk från Jem och Fix som kostade 500 kr. Tyvärr är den inte fastgjuten och limmad ännu. Jag har bett magnus karlsson på Tekniska kontoret att hjälpa till med detta men nu kanske vi ska göra en helt ny satsning för att göra denna miljö mer proffsig. vad tycker Du som läser detta.


Två tyska turister besökte platsen igår då Monika Beijjer och jag gick igenom texten och förändringsbehov av grammatiken mm. Tyvärr finns inte namnet Astrdi Lindgren på skylten vilket KjellÅke Hansson så rätt påpekat och det skall givetvis åtgärdas snarast möjligt.


Synpunkter på ovanstående mottages tacksamt!


1 kommentar:

  1. En fråga? Här tas ett privat initiativ som jag tycker är bra men sedan ska skötsel och vidare utförande skjutas över på kommunen? Om Centern och Bevara Vimmerby satt sig i båten så bör man också ro den iland. Kommunen har redan stora åtaganden som måste fixas, som ex Källängen.

    SvaraRadera