tisdag 19 juli 2011

njhhhhh77777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777

Jo, som en av mina läsare undrade så har vår kattunge hittat en ny varm favoritplats och jag hoppas att ni har överseende med detta...katten är jagad av mig och min dator...men ack så söt han är lilla Ceasar från Långbrössle men lite tonårstrots och egensinnighet får vi leva med...

ITSAM debatteras sannolikt återigen i Vimmerby tidning framöver.

Jag har diskuterat frågan ikväll med en mycket IT-kunnig person från det privata näringslivet. IT-strategi och beställarkompetens är centrala frågor för småkommuners verksamhet. SKL har många goda tips och de har ett nystartat projekt som skall hjälpa kommuner med IT-frågor och som vi bör titta närmare på. Vi behöver planera för vad vi behöver bygga så att vi kan implementera våra önskningar inom det IT-system vi bygger med de funktioner som vi vill ha i framtiden. Klienthanteringssystem är en framtida satsning som behöver förberedas så att IT-tjänster kan sparas. Vi behöver händerna i skola , vård och omsorg och verksamheterna behöver bra IT-struktur. Hur vi når bästa lösning behöver många tankar och mycket tid!

Förhastade beslut kan bli kostsamma och skattepengar på IT-sidan (liksom i alla budgetposter) måste behandlas med varsamhet.

Fiber eller trådlöst är en fråga som jag inte vill ta ställning till ännu. Jag behöver lära mig mer om laseröverföring, 4G, 5G osv först. Återkommer i den frågan. MEN det som är viktigt är att man ska lägga tomma rör i samband med att man gräver så att man kan dra fiber eller annat utan att behöva gräva på nytt. Vad jag förstår så lade man inte ner tomrör mellan Södra Vi och Vimmerby då man grävde vattenledning i vintras vilket är olyckligt med tanke på framtida behov.

Vad tycker Du i dessa frågor? Viktigt att inte blanda intern och extern IT i alltför stor utsträckning tror jag. Äpplen och päron skall diskuteras var för sig!

1 kommentar: