fredag 24 augusti 2012

Bredbandsutbyggnad

Idag ska den politiska arbetsgruppen för att arbeta fram ett förslag till IT-infrastrukturprogram träffas för andra gången. Många medborgare hör av sig och är engagerade. Jag får en känsla av att behovet av utbyggnad är störst just nu på landsbygden och i synnerhet runt telestationer som inte är fibrerade och möjliggör ADSL-hastighet.
Jag funderar själv över när vi på Bysjövägen är betalningsvilliga för att få 100 MB fiberanslutning. Tonåringarna nöjer sig än så länge med vår ADSL- hastighet. Hur är det i Kohagen, Hultet, Stenshult, Hällebacka, Folkets park, Svinhagen, Åbroområdet osv? När ska dessa områden fibreras och vem ska bekosta det hela. Jag har fått tillgång till kartan över var det är förberett i tätorten med rör för fiber. Vimmerby energi och miljö har gett mig de uppgifterna och det var en intressant kartbild. Mycket stora delar av tätorten kräver grävning för att lägga rör för fiber då tätortens stadsnät skall anläggas. Ska detta med i programmet? En strategi även för det och vilka roller olika aktörer skall ha som exempelvis Vimmerby energi och miljö vore värdefullt, tycker jag. Vår IT- avdelning ITSAM sitter på mycket stor kompetens och kan säkert ge oss råd utifrån hur tätorterna Vadstena, Ödeshög, Kisa, Boxholm och Ydre har planerat fiberutbyggnad. Där har ju VÖKBY bildats för att fibrera landsbygden och tätorterna kommer väl snart att bli aktuella om de inte redan är fibrerade. Deras totala kostnader inkl. bidrag skulle jag vilja se. Närliggande kommuners preliminära budget för bredbandsutbyggnad med siffror för kommunens kanalisation, föreningars insats, EU-samverkansprojekt är föredömlig uppställning tycker jag och skulle kunna vara förebild för Vimmerby. Programmet måste bygga på rimliga beräkningar och tydliga kalkyler. Snart hoppas jag att vi har ett färdigt förslag. Som kuriosa: På jobbet har vi nu en lina på 10 MB och det är inte fibern utan datorns kapacitet som är begränsande faktor för mig på min arbetsplats i Vimmerby tätort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar