måndag 13 augusti 2012

KLT, när ska det bli en förbättring?

Christer Jonsson skriver här http://jonssonsfunderingar.blogspot.se/ om verksamhetsstatistiken för Kalmar Läns trafiken. Självfinansieringsgraden för KLT är nu nere i 29%, medan den som snitt för landet ligger runt 50 %. Vi har hört om biljettsystem som inte fungerar och att det inte gått att betala med kort och då får man åka gratis... Kan detta vara delar av förklaringen till den låga självfinasieringsgraden? Nedläggning av resecentrum i norra länsdelen var ett av besparingsförslagen som inte uppskattades av oss här i norr MEN vilka är de riktiga åtgärdsförslagen för att få ordning på ekonomin och funktionen i kollektivtrafiken i Kalmar län. Det finns så många goda möjligheter i vårt län och så mycket som vi behöver fokusera på. Vi behöver en bra kollektivtrafik för att utvecklas!!!

Punktligehten är viktig och denna statistik visar att det varit en försämring i juli månad jämfört med föregående år. Punktligheten till slutstation rätt tid + 5 minuter på Stångådalsbanan är 81%.Det är en försämring med tre procentenheter jämfört med juni.


På Stångådalsbanan ställdes totalt 12 tåg in på helsträcka (10 på grund av fordonsbrist och 2 på grund av infrastrukturfel). På delsträcka ställdes 13 tåg in (4 på grund av fordonsfel och 9 på grund av infrastruktur).

Vart femte tåg har alltså varit fem minuter försenat eller mer. Det är inte OK.

Som kuriosa kan man se i statistiken för bussar att bussarna i Högsby är de punktligaste i länet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar