tisdag 6 april 2010

Trädplantering!

Vissa centerpartister i Vimmerby fäller träd å andra planterar, så i genomsnitt blir det status quo :-)

Nu skall vi snart träffas igen i gruppen som skall förbereda för återställande av den romantiska miljön där Samuel August friade till sin Hanna i kyrkparken i Vimmerby vid sekelskiftet.

Nu har vi ny information om att det troligen var en vanlig ask och ingen hängask samt ganska exakt placering av asken. Har ni synpunkter så hör av er till mig. Nu hoppas jag att det kan bli plantering inom en månad men först måste vi få tillstånd från Länsstyrelsen.

En bänk i form av en planka på två "stenstoder" har vi tänkt så det kan bli lite fortsatt svärmeri! kanske en plats för fotografering av brudpar...attraktionskraften borde kunna bli hög på det ni!!

5 kommentarer:

  1. Hej Ingela
    Jag tycker det är en strålande idé som du och Bengt Johansson (min gode granne!) har. Just att skapa nya Astrid-miljöer i Vimmerby är kanonbra, hoppas det kommer flera.
    Platsen/trädet där Hanna och Samuel-August möttes är ju en perfekt plats för turister att besöka.
    Gödsla trädet så det växer upp fort :-) och kanske ska ni hägna in det tills det är stort nog? Ibland får ju vissa för sig att de ska vandalisera och ett sånt träd som har blickarna på sig kan ju vara inbjudande att bryta av för somliga, det har vi sett förr i centrala Vimmerby.
    I vilket fall, en bra idé ni kom med!

    SvaraRadera
  2. Att avverka och sedan plantera är väl inte status qou? Det är väl att föryngra, inte sant?

    Om asken till kyrkparken så instämmer jag i den goda idéen. Och kanske har jag trädet ni behöver. Jag har nämnligen en malplacerad ask i mitt hallonland. Det är ett ungt träd, 8-10 meter högt som blir förstort i hallonlandet men omedelbart skulle göra sig i kyrkparken! Välkommen att titta!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Skojade bara om status quo...självklart blir det minus 5 i antal och föryngring!!

    Går det att flytta och plantera om din ask i kyrkparken tror du?? vore en fantastisk idé tycker jag med en ask från Örsåsa och inte en skolad från en helt annan ort!!

    SvaraRadera
  5. Det finns säkert trädgårdskunniga som kan den saken. Hur gör man annars med träd som är stora redan när de "planteras" i stadsmiljöer? Gissningsvis är det bättre ju tidigare det sker innan vårvärmen bryter ut. Träden har väl knappt vaknat från sin vintervila än. Välkommen att titta på asken!

    SvaraRadera