torsdag 27 september 2012

Demokrati är inget företag

Anna-Karin Hatt beskriver här hur hon ser på politik och demokrati och hur olyckligt det är när man använder företagsbegrepp när man diskuterar Sveriges utveckling. Hon skriver:
”Affärsplaner”. ”Varumärken”. Den offentliga sektorn beskriven som en ”koncern”. Jag tillhör dem som tycker att det är djupt oroväckande när politik kläs i ord som får det att låta som om demokratin vore ett företag. Och lägg därtill ofta ett toppstyrt företag.
För demokratin är inte, och får aldrig bli, till bara en spegling av näringslivet. Näringslivet och företagen är helt centrala i vårt samhälle. Det är där välstånd skapas. Det är där nya jobb blir till. Det är i näringslivet och företagen som idéer framforskade på fina högskolor och universitet kan omsättas i produkter och tjänster så att de de i praktiken kan göra skillnad i vår vardag.

Affärsplan för Sverige som lanserades nyligen som Socialdemokraternas plan för hur man vill förändra Sverige känns omodernt och lite väl näringslivsanpassat för att passa de flesta demokrater om jag förstått mediadebatten om detta ordval. Anna-Karin Hatt beskriver sitt sätt att se på detta och jag håller med om att attityden att driva en stat, ett landsting eller en kommun inte är ungefär som att driva ett företag. Självklart finns det likheter men det ÄR inte samma sak. I grunden är demokratiarbete och offentlig förvaltning så mycket mer än att sköta och driva ett företag. Företaget väljer ut sina medarbetare och tar bort de som inte passar in. Staten, landstinget och kommunen har till uppgift att erbjuda samhällstjänster och ta ansvar för ALLA medborgare i sitt land. Det gör inte företaget för företagets intressen är ju faktiskt att driva företaget vidare och maximera vinsten för att utvecklas på marknaden. Inte sällan tar företag ett stort samhällsansvar och bidrar till samhällets hållbara tillväxt men det finns exempel på motsatsen.

Anna-Karin Hatt skriver:
Men politik är inte företagande. Och demokratin ska inte vägledas av samma metodik som ett företag.
Jag tror att svensk politik de senaste årtiondena gradvis har kommit att låna alltför mycket av det. Och jag är övertygad om att det vi behöver framöver inte är mer av den varan. Tvärtom.
Det vi behöver är mer av idéer och mer av visioner. Mer politik som vägleds och genomsyras av tydliga värderingar, som också görs synliga för flera. Vi behöver fler företrädare som berättar varför vi genomför den ena eller andra reformen, och på vilket sätt förändringen av just den skattesatsen stärker de värderingar och det vi vill ska känneteckna Sverige framöver.

Staten, landstinget och kommunen strävar efter en balans i ekonomin och ett byggande av ett samhälle för alla så att nationen utvecklas och kan konkurrera med andra nationer och tillgodose de egna medborgarnas behov av välfärdstjänster.

Politiken och demokratin är viktig att värna och debattklimatet i samhället är viktigt att värna för att vi ska kunna bygga det samhälle som vi visionerar om. För att politiska församlingar skall kunna ta rätt beslut så behövs det en bred debatt och lyssnande ledare. Jag vidhåller att min demokratiska syn är: Jag har inte samma åsikt  som du men jag skulle kunna ge mitt liv för att du ska få uttrycka din åsikt på ett effektivt sätt och bli bemött med respekt.

Åter till Anna-Karin Hatts text: Hon skriver: Själv tror jag att Sverige behöver mer av långsiktig hållbarhet, mer av klimat- och miljöansvar, mer av att ge utrymme för oss som enskilda att växa och utvecklas. Men jag tror också att vi behöver mer av den ödmjuka inställningen att vi självklart ska rätta till när en reform inte riktigt blev som vi tänkt oss. Att göra om och göra rätt är inget nederlag. Det är en självklar del av allt demokratiskt och politiskt arbete.
Jag ser fram emot att den efterlängtade framtidsdebatten, om ett par veckor när oppositionspartierna lagt sina skuggbudgetar, kan börja på allvar. Låt oss hoppas och bidra till att den debatten kommer handla mindre om ”affärsplaner” och om ”varumärken” för Sverige, och mer om med vilka idéer, visioner och värderingar vi vill utveckla Sverige och världen.

Jag har stor respekt för de orden som Anna-Karin Hatt uttrycker i sitt blogginlägg och jag tar med dem i en liten gyllene ask för demokratin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar