Magnus Danlid beskriver sin syn på upphandling av skolskjutsar i Vimmerby i dagens Vimmerby tidning. Centerpartiets två ledamöter i teknik &service röstade för att KLT skulle ta fram underlaget för upphandlingen av skolskjutstrafiken i Vimmerby . Teknik och servicenämnden beslutade dock därefter att låta KLT sköta hela upphandlingsprocessen och då röstade Centerpartiet ensamt emot att låta KLT göra detta pga av risken för försämrad taxitrafik i Vimmerby mm. Centerpartiet insåg att antalet taxibilar i Vimmerby är avgörande för att kunna hålla dygnet-runt -service i Vimmerby.
Vimmerbybor och besökare behöver taxi dygnet runt och Centerpartiet insåg risken med central upphandling av skolskjutstrafiken men inget annat parti såg tyvärr detta eller ville hjälpa till att behålla taxitrafiken dygnet runt. Det behövdes inte göras en ny upphandling just nu utan vi kunde ha förlängt det gamla avtalet vilket hade gett oss mer rådrum.
Denna fråga är mycket central. Vimmerbybor vittnar om att pensionärer kör skolbuss i Vimmerby i 50-bussar med tre passagerare. Är det optimalt ur ett sysselsättningsperspektiv eller klimatperspektiv. Hur klimatkompenseras denna satsning. Fanns det inte med något klimatmål i upphandlingen och att optimala storlekar på fordonen som kör skolskjuts skall prioriteras? Taxibilar ersätts med stora bussar på landsbygden. Billigare blev det men blev det bättre för miljön! Givetvis är det helt OK att pensionärer kör buss men helhetsbilden blir lite vacklande när vi har en mycket stor arbetslöshet i Vimmerby.
Vimmerby behöver följa upp sin skolskjutsupphandling, därom vittnar många medborgares rapporter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar