lördag 15 september 2012

Morgonjogg och närproducerat

Mötet i SR mellan Marie-Louise Ekman de Geer och Ulf Elving gjorde min morgonjogg mer intressant. Stark personlighet och personlig styrka är en särprägel hos Dramatens chef. Klok kvinna som bedriver sitt ledarskap genom att försöka få människor att öppna sig, samverka och genom denna drivkraft förflytta sig framåt. Det finaste man kan ge en människa är tid och det kanske är bland det finaste man kan uttrycka som ledare. Bekräfta sina medarbetare genom att se dem och synliggöra deras prestationer.

Idag ska jag åka till Lönneberga och köpa närodlad mat. Det har blivit höstens stora upplevelseresa för mig som faktiskt startade redan i somras på GULDKANT i Västervik. Sedan fortsatte det på Hultsfreds marknad och på UPPTAGET i Mörlunda. Närproducerad mat och njutningen av att först inhandla den i en härlig och inspirerande miljö direkt av producent och sedan anrätta den och till sist njuta av smakerna tillsammans med min härliga familj. Det är sann livskvalité det! 

Hoppas att alla som besöker MAT 2012 i Växjö får en liknande upplevelse. Där pågår nämligen en stor matmässa på Stora torget vid residenset.

Närproducerat och matlagning av bra råvaror har blivit en stark folkrörelse i kombination med att människor blir mer och mer upplysta om näringsinnehåll och negativa konsekvenser av vissa konstgjorda ämnen i maten samt halvfabrikatens och helfabrikatens fattighet vad gäller matupplevelsen. Middag med mera har gett mig nya recept och vardagslust för middagsmatlagning. Det enda jag saknar är lite mer lokala råvaror i matkassen från Fredrika. 

Dela gärna erfarenheter och goda tips på området närproducerat här! Ha en fin mathelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar