söndag 24 mars 2013

Hur ska Annie Lööf hantera medias vinklade rapportering från stämman?

Jag läser rapporter och reportage i olika media och hur Framtidsstämmans beslut tolkas och beskrivs. Svenska Dagbladet beskriver det som att Centerpartiet är en nyfödd tvilling till FB.

Hur ska Annie Lööf hantera den beskrivningen i sitt avslutningsanförande idag? Jag uppfattar att vi är många i partiet som har svårt att identifiera oss med begreppet liberalism även om vi antog att Centerpartiets liberalism är social, decentralistisk och grön. Jag reserverade mig på denna punkten med följande förslag till skrivning: Centerpartiets politik är social, hållbar och decentralistisk. Den är jordnära och bygger på rättvisa och hållbarhet. Jag är så omodern så att jag helst skulle vilja avstå från allt detta liberala i vårt parti. Det var en av partistyrelsens ledamöter som gick upp i talarstolen och frågade om vi var feminister. Om JA, så fastslog hon att man är liberal. Då skulle jag vilja fråga Gudrun Schyman om hon är liberal. Centerpartiets liberalism är säkert bra MEN den är otydlig för mig och för våra väljare tror jag. Decentralism och feminsism är däremot mycket tydligt för mig och låser inte fast oss i en position där vi beskrivs som en nyfödd tvilling till ett parti som till många delar är för kärnkraft, centralisering och en auktoritär skola.

Internationellt samarbetar vi med många liberala partier vars historia jag saknar kunskap om. Självklart är det oundvikligt att vi betecknar oss som socialliberaler i det internationella samarbetet men varför måste vi så tydligt positionera oss som liberaler i Sverige och konkurrera om alliansväljare? Vi skulle behöva attrahera fler väljare från alla olika partier, tycker jag.

Hans Lindkvist skriver på sin blogg om konsekvenser av det kraftlösa beslutet om att Centerpartiet har en vision om ett samhälle utan kärnkraft där vi inte vågade anta en skrivning att vi vill avveckla kärnkraften inom en generation. Det blev en hårfin övervikt till visionsskrivningen och media tolkar detta som att Centerpartiet anser att kärnkraften skall vara kvar som en del av i svensk energipolitik i framtiden. Jag tolkar stämmans beslut som att kärnkraften fortfarande anses som ett icke förnybart och icke hållbert energislag av vårt parti. Energiöverenskommelsen har inneburit att det förnybara har fått en positiv utveckling och den vägen skall fortsätta att vara tydlig i vår energipolitik.

Hans Lindkvist befarar att den otydlighet som media tolkar in i vårt beslt vad gäller kärnkraften kommer att bli en tung ballast i valrörelsen nästa år.

Jag hoppas att partistyrelsen har en klar och tydlig mediastrategi i samband med framtidsstämman och beredskap att hantera den proffesionellt för Centerpartiets framtid. Våra opinionssiffror måste upp tack vare denna storsatsning på nytt idéprogram och Framtidsstämma. Centerpartiet styr inte vad media tolkar och skriver om våra beslut MEN det är oerhört viktigt att vi är tydliga och strategiska i att vi vill vara alliansens gröna röst.

I Sveriges mest öppna parti är det extra viktigt med en medistrategi.

Slutligen vill jag lyfta landsbygdsfrågan och den positionerng av den frågan som Framtidsstämman anger. Landsbygdsprogrammet (CAP) diskuteras nu och här är det mycket viktigt att Centerpartiet tar position och markerar till Anders Borg och andra hur viktigt det är att Landsbygdsprogrammets implementering i vårt land blir till maximal nytta för de gröna näringarna företagande och landsbygdens utveckling. Detta är ett medskick till vår landsbygdsminister kring mina förväntningar på Centerpartiets roll i denna EU-fråga. Landsbygdens attraktionskraft måste stärkas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar