lördag 23 mars 2013

Mitt yrkande vann gehör i déprogrammet!

I det inledande avsnittet i idéprogrammet som heter "En hållbar framtid yrkade jag på en ändring som stämman biföll. Ursprungsskrivningen i ett av avsnitten var:

"Särskilt utssatta är människor på platser som hamnat i en negativ spiral av utflyttning, alltmer frånvarande samhällsservice och försvagade nätverk mellan människor." Som en fortsättning på denna mening föreslog jag ett förtydligande av vad som krävs för att vända denna utveckling med texten:

"Landsbygdens betydelse för byggandet av det hållbara samhället måste därför stärkas. För att öka landsbygdens attraktionskraft krävs offensiva och strategiska beslut". Ursprungsskrivningen som nu tas bort löd: Spiralerna måste vändas uppåt genom att tillåta entreprenörskapet att växa i hela landet samtidigt som det sociala kapitalet återuppbyggs med hjälp av samhällets offentliga och civila krafter."

Ett av skälet till att jag yrkade på en förändrad skrivning är att det med min formulering blir en tydligare skrivning med enklare språk samtidigt som jag har en uppfattning att det kommer att krävas politiska beslut och nytänk för att vända flyttlassen och få urbaniseringen att avstanna. Jag anar att det finns en uppfattning i den ursprungliga skrivningen att marknaden och entreprenörskapet skall klara av landsbygdens nedmontering och jag anser att det krävs mer än så och det måste anges tydligt. Möjligen hade man kunnat vända på det och skriva: Samhällets offentliga och civila krafter måste möjliggöra entreprenörskapet att växa i hela landet. En defensiv "återuppbyggnadsattityd" blir svår att hantera för mig då man får en känsla av uppgivenhet i en sådan formulering. Vi ska inte återuppbygga utan vi ska förnya och satsa på landsbygden för att den är en förutsättning för att bygga det hållbara samhället.

Framtidskommisionen beskrev på Fredensborg i torsdags på Framtidskonferensen hur urbaniseringen enligt statistik är mycket stor i Sverige jämfört med andra länder i Europa. Urbaniseringen accelerar med andra ord mer i vårt land än i Europa (kan skälen hittas i den svenska politikens misslyckande kring byggandet av ett hållbart och decentraliserat samhälle). Politiken behöver agera för att landsbygden inte ska fortsätta att avfolkas. Vi behöver ett land som är livskraftigt och demografiskt mer jämnt fördelat för att hela landet skall utvecklas hållbart.

Jag tackar framtidsstämman för bifall till min formulering som bygger på en offensiv och nytänkande inställning till landsbygdsutveckling. Jag hoppas på att få återkomma med mer funderingar kring "huret" där exempelvis funderingar kring hur funktioner i samhället kan decentraliseras för att gynna landsbygdens kompetensförsörjning och service.

http://www.svtplay.se/video/1099847/centerns-extra-partistamma-lordag Scrolla in till klockan 8.50 i livesändningen om ni vill se debattinlägget när yrkandet läggs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar