söndag 28 april 2013

Fiber?

Jag vill rekommendera alla att läsa de många kommentarer som finns om fiberhandlingsplanen på Facebook. Trådarna och inläggen är flera men de viktigaste hittar ni på den öppna gruppen som heter Bredbandsforum. Kommunalrådet har även fotograferat och publicerat under rubriken. "På måndag tas beslutet som leder till att i stort sett alla Vimmerbybor kommer att få fiber". Byalagen i den västra kommunen som lagt många ideella timmar på planering tror att detta upplägg blir en flopp för landsbygden då det finns möjlighet att ansluta till befintlig fiber för 0 kr om man binder sig till den tjänsteoperatören under några år. Totalkostnaden blir minst 30 000 kr per fastighet med kommunens och ITSAM/VEMABS upplägg och smärtgränsen för de flesta fastighetsägarna är 15000 kr totalt vilket innebär att den stora investeringen i byggande av stomnät riskerar att inte bli kostnadseffektiv.

Vi i C behöver skriftliga svar på våra frågor vilket jag anser är en demokratisk fråga när kommunen ska göra en stor investering. Kommunalrådet anser att jag själv ska söka svaren men då får ju ingen annan reda på dem om de inte läser min blogg vill säga. Kvalitén och säkerheten ur demokratins synvinkel är satt ur spel i denna fråga tycker jag när man inte ens kan få skriftliga svar på ganska enkla frågor som berikar och förtydligar underlaget till beslut och dess konsekvenser. Vi vill veta kostnaden för en Brantestadbo jämfört med en Frödingebo som kan välja VDSL med en hastighet på 30 MB idag, vilket innebär att kommunens fiber riskerar att inte återbetala sig så snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar