onsdag 19 november 2014

Personlig utveckling

Ikväll stötte jag på en person som öppnade mina ögon och gav mig nya tankebanor. Hon pratade om demokrati på ett spännande och egentligen självklart sätt. Grundläggande är inkludering i begreppet demokrati, att inte exkludera för då skapas demokratibrist. 

Jag tyckte att hon hade spännande sätt att uttrycka sig och jag letade upp hennes hemsida och där fanns det en del klokt och självklart. 
Maj-inger Johansson förklarar sin verksamhet så här:

En del av utvecklingsprogrammet handlar om att ge människor en ökad medvetenhet om kommunikationens betydelse. Hon lär människor att kommunicera så att dem förstår varandra, och känner sig trygga även i svåra samtal. Så kommunikationen kan ge energi, istället för att stjäla energi.
– Jag jobbar mycket med att göra människor medvetna om att man tolkar varandras budskap väldigt olika. Hur man tolkar budskapen påverkas av sammanhanget. Om man känner sig rädd och mår dåligt, tolkar man ofta budskapet som att det är kritik man får även om sändaren har en positiv avsikt, säger Maj-Inger Johansson.

Och när jag läste frågorna nedan så blev svaret ja på de flesta. Ska nog ringa och prata lite med denna kloka kvinna imorgon. 

Vi själva, är vår viktigaste resurs, för att åstadkomma det liv och de omständigheter vi vill skapa. När situationen blir mer och mer global och komplex, så blir vår utveckling som vuxna en allt viktigare framgångsfaktor.

  • Söker du stöd för din egen eller din verksamhets utveckling?
  • Vill du veta mer om likheter och olikheter mellan människor och varför vi ofta inte förstår varandra?
  • Vill du lära mer om kommunikation och dess effekter på dig själv och andra? Vill du öka din förmåga att kommunicera effektivt?
  • Söker du mer kunskap om vår utveckling som vuxna och hur detta påverkar dig själv, andra och vår gemensamma tillvaro?                                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar