onsdag 26 november 2014

Tack för att majoriteten tar till sig av oppositionens förslag

Det finns hopp när jag läser kommunalrådets blogg idag. Det är riktigt välskrivet och speglar insikt om värdet av ett gott ledarskap i kommunfullmäktige. Vikten av att möten inte blir för långdragna och att talartiden måste begränsas.http://vimmerby.blogspot.se

Som fullmäktiges ordförande satt jag själv med min iPhone och mätte talartider för att räkna ut hur stor del av tiden som användes av män och kvinnor i förhållande till andelen ledamöter som var män och kvinnor. 

Jag har kvar mina mätningar och kommer att lägga ett förslag på att maxtiden för ett anförande ska minskas till sex minuter då det endast är undantag att talartiden på tio minuter används av ledamöterna. Då kan man ju minska de pratgladas utrymme och därigenom korta ner sammanträdet och få effektivare , intressantare och rappare debatter. 

Slutligen noterar jag att dagens löpsedel på Vimmerby tidning sannolikt kommer att sälja en del lösnummer och det är viktigt för att vi ska få en bred diskussion om den nya politiska organisationen i VIMMERBY bland medborgarna som är våra uppdragsgivare. Läs artikeln om alla återremisser på majoritetens förslag. http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/61738/1/52/

Websändningar och voteringstavla i kommunfullmäktige finns på min önskelista sedan lång tid tillbaka (november 2010) och nu kanske det finns möjlighet att majoriteten tar till sig de förslagen.  Anna Erlandsson Karlsson har RDBs uppdrag att utreda och lägga fram utredningen före årsskiftet för att den nya tekniska utrusntingen ska vara igång den 1/1 2015. Nu när RDB inte finns så är det kommunstyrelsens ansvar och det verkar som att den nya majoriteten kommer att ta det ansvaret. Det glädjer mig. 

PS. Centerpartiets nya gruppledare är jag om någon undrar vem som kommenteras av kommunalrådet Micael Glennfalk DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar