fredag 9 januari 2015

Ekonomiansvar

Att förvalta det offentligas pengar innebär ett stort ansvar och min bild av detta förtroendeuppdrag är att ju fler som får vara delaktiga och som får information från tjänstemännen desto bättre blir de gemensamma politiska besluten. 

Så hanteras inte ekonomin i ett privat företag för där är syftet endast vinstmaximering för ägaren. En kommun- ,  landstings- och en statsbudget ska hanteras och förvaltas på ett helt annat sätt än ett privat företags budget. En budgetprocess i en offentlig verksamhet är därför helt annorlunda och mycket mer komplex än ett privat företags budgetprocess. 

Ett privat företag kan gå i konkurs. En offentlig verksamhet kan inte gå i konkurs. 

Ovan beskrivs några enkla förutsättningar som är spelreglerna i en kommun (Axel Danielssons har utbildat alla politiker i dessa enkla spelregler mm) och som kräver specifik kunskap om ekonomi i en offentlig verksamhet. Kommunstyrelsen i Vimmerby kommer att bestå av sju män och två kvinnor som ordinarie ledamöter och lika många ersättare. Budgetkunskap och ekonomikunskap hos dessa ledamöter är avgörande för kommunstyrelsens framgång i Vimmerby under denna mandatperiod. 

Jag har fyra års erfarenhet av kommunstyrelsearbete och jag ägnar stor del av min fritid till att förkovra mig kring kommunal ekonomi. Men det är en abstrakt vetenskap vill jag mena och många olika prioriteringar krävs kontinuerligt. 

På tisdag har den nya kommunstyrelsens sitt första sammanträde. Kallelsen med dagordningen finns här. http://www.vimmerby.se/PageFiles/1435/KS%202015-01-13%20Ärendelista.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar