måndag 26 januari 2015

Majoritetens odemokratiska debatteknik?

Den politiska organisationen debatterades ikväll igen och Peter Högberg kunde i debatten inte förstå varför oppositionen var missnöjda med den förändrade organisationen med oppositionssamordnare och inte andre vice ordförandeposter till oppositionen i alla nämnder.Han hävdade nämligen att det var samma sak och ingen skillnad mot tidigare. 

Då kan man ju verkligen fråga sig varför man ändrat om det är samma sak. 

På det svarade Högberg att man ville förtydliga oppositionsrollen med en ny organisation när det nu blev ett valresultat som skapade en lila allians. Med andra ord är det inte samma sak, Peter Högberg. Det är maktkoncentration och inget annat och bitterhet och missnöje med sin egen oförmåga att driva oppositionspolitik under förra mandatperioden. Maktspråket är så tydligt när Högberg debatterar och partikamraten och KF-ordförande Lennart Nygrens inledande vädjanden om hur vi skulle vara mot varandra i debatten verkade ha gått spårlöst förbi Högberg, bara en timma senare. 

Vi diskuterade även konferensen som ska äga rum på Gränsö denna vecka. Jag påstod att det inte åkts iväg på budgetkonferenser med ordföranden i alla nämnder tidigare utan oppositionen. Utanför kommunen besöktes Moliljan av alla ordföringar år 2010 under ledning av PerÅke Svensson när han tillträtt som kommunalråd. Eva Berglund tillrättavisade mig att det minsann åkts på konferens utanför kommunen till Stockholm mm. Men då var det bara KS AU och två av fem var oppositionspolitiker då. Denna gång får inte en enda från oppositionen vara med. Kostnaden för de tjugo politiker och minst tio tjänstemän hoppas jag att media rapporterar om någon gång. 

Kommunchefen lovade på KS att alla underlag inför konferensen skulle skickas till alla politiker, även oppositionspolitiker och jag undrade när det materialet skulle skickas. Det är redan skickat till politikerna fick jag till svar från Helen Nilsson. Men jag har inte fått det sa jag och det blev några politiker i majoriteten som skruvade på sig då. Undanhållande av information från tjänstemännen till oppositionen är odemokratiskt anser jag. 

Även underlagen i interpellationssvaret (7sidor faktaunderlag som var daterat 20150115) undanhölls av kommunalrådet Micael Glennfalk för alla KFs-ledamöter fram till sittande möte vilket är beklämmande för demokratin och kommunens utveckling. Även majoritetens politiker drabbas av ett sådant medvetet undanhållande av information. Så här illa ska demokratin inte skötas av ett kommunalråd, tycker jag. Varför får inte alla samma chans att förbereda sig inför en interpellationsdebatt. Det bästa för demokratin och insynen är att det skriftliga svaret på en interpellation ska gå ut med kungörelsen. 

Vad tycker du om demokratin i Vimmerby kommun hittills under denna mandatperiod? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar