tisdag 13 januari 2015

KS idag

Första mötet med nya KS. En dag full av diskussioner och funderingar kring majoritetens arbete och hur de ser på oppositionens delaktighet. 

Ett antal val från KS ledamöter till olika råd och grupper gjordes idag och de var inte med i kallelsen, trots att jag påpekat att det vore värdefullt för att vi i oppositionen ska få möjlighet att diskutera i vår partigrupp,  Pensionärsrådet, landsbygdsrådet, fiberarbetsgruppen, tillgänglighetsrådet mm. 

Vi tog ett intressant beslut om försäljning av mark och ett beslut om bidrag till vänortsträffen i sommar. Mitt yrkande stämde majoriteten in i och det var roligt att det beslutet kunde tas i konsensus. Värdefullt med utbyten med andra länder i dessa tider. 

Kommunstyrelsens ordförande markerade att kommunens ekonomi inte alls är i fritt fall som Peter Högberg påstår utan SKL-analysen visar att alliansen i många år borgat för en mycket god ekonomi i kommunen. Tyvärr kommer de senaste årens underskott i driften riskera att förstöra den goda ekonomin. Så tolkar jag SKL i alla fall. Ett av skälen till underskott i driften är tvåårsbudgeten och jag vill påminna om att tvåårsbudgeten infördes för snabbt. Anna Svensson och jag föreslog att vänta ett år med införandet tills resursfördelningssystemet hade kommit på plats. Det var en förutsättning för att implementeringen av tvåårsbudgeten möjligen skulle ha lyckats. Inget gehör fick vi i KS-alliansen för de synpunkterna 2011 utan tvåårsbudgeten infördes i all hast. Nu är det många kommuner som haft tvåårsbudget mycket längre som återgår till ettårsbudget för att få bättre kontroll på ekonomin. 

Nu ska majoriteten snarast försöka hitta de 30 miljoner som saknas i driften och ge förslag på hur de ska sparas eller tjänas in (skattehöjning?) Det är vad konferensen på Gränsö för majoriteten med ledningsgruppen (kommunchefens) och där oppositionen inte får delta, kommer att handla om. Inför konferensen ska majoriteten och oppositionen få tjänstemännens underlag. Mycket bra att få det beskedet, tycker jag. Tack till kommunchefen som tydligt lyfte frågan kring hur vi under denna mandatperiod utifrån tjänstemannaperspektivet ska skapa en effektiv kommunledning. Mitt stöd som oppositionsråd kommer kommunchefen att få i den ambitionen. Mitt fokus är att jag som oppositionsråd ska ta största möjliga ansvar för att KS ska ta bra beslut för Vimmerbybornas bästa. Mod och fantasi ska hjälpa mig i mitt uppdrag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar