fredag 4 maj 2012

Fredag i Vimmerby med siktet söderut

Igår deltog jag i flera spännande möten. Renhållningsplanens politiska strypgrepp på förmiddagen diskuterade förutsättningslöst vilka system vi ska fördjupa oss kring för att i höst kunna ta ett bra beslut och välja system. Enligt mig lutar det är optisk sortering och en soptunna per hushåll, med eller utan vägning men det kan också bli flerfackskärl även om det innebär högre kostnad och större servicegrad för kommuninnevånarna. Jag vill veta hur mycket högre insamlingsgrad det blir av förpackningar med ett sådant system??

Inget beslut är taget ännu och styrgruppen vill ha in allas synpunkter på detta så att inriktningen blir den rätta. Arbetsgruppen och tjänstemännen är en mycket härlig grupp att ingå i och samverkan och diskussionerna är öppna och inspirerande på alla sätt i denna viktiga fråga.

På eftermiddagen åkte jag till Bixia i Växjö och fick lära mig lite om elhandel och en djupdykning i hur elpriset och elcertifikaten kommer att utvecklas i Sverige. Mycket viktig info för att kunna ställa bra frågor på tisdag eftermiddag då kommunstyrelsen skall få en genomgång av VEMABS planer på nytt kraftvärmeverk på Tallholmen. Samverkan med Arlas befintliga värmepanna bör vara en väsentlig fråga för kalkylen och jag hoppas att samtal om samverkan med vimmerbys industri är långt framme när det ska tas investeringsbeslut i Vimmerbys största investering genom tiderna. 350 miljoner och kanske en leasinglösning så att inte kommunen slår i taket vad gäller belåning. Ett framtida elpris på runt 40 öre och elcertifikaten på 15-20 öre är vad Bixias elhandlare tror om framtiden men det finns mycket osäkerhet och som elproducent kommer det att bli mer Puhh än Hurra i framtiden. Hurraropen för elproduktion ligger bakom oss! I framtiden kan vi förvänta oss lägre priser på grund av ett sannolikt elöverskott i Sverige som vi givetvis på olika sätt kan ersätta kolkonsenskraft med i Europa vilket är mycket bra för miljön. 20 % av Nordens elproduktion kommer från den smutsiga och dyra kolkondenskraften som bidrar stort till klimatförändringar.

Nu drar jag snart med tjejgänget till Skåne för en härlig helg i glada vänners lag med prat och tjat om livet i stort och smått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar