tisdag 8 maj 2012

Kommunstyrelse idag

En halv dags möte på stadshuset och en halv dags info om kraftvärmeverket som projekteras av Vimmerby energi och miljö. Jag ska försöka ställa några viktiga frågor som behöver förtydligas för mig för att jag i slutet av maj skal kunna säga ja till borgen för 350 miljoner kr i kommunfullmäktige. Klimatsmart biokraftvärme är framtiden så självklart ser jag i grunden positivt på denna satsning men jag vill inte att Vimmerby skall hamna i Örnsköldsviks situation med ett kraftvärmeverk som går med stora förluster. Biogasen måste också införlivas i den totala planeringen för framtidens energitillförsel till regionen. Kalmar län har målet fossilbränslefri region netto 2030 och där behöver även Vimmerby bidra på ett effektivt sätt.Näringslivet i Vimmerby och kommunens skattebetalare måste försäkras om att investeringen i nytt kraftvärmeverk verkligen tillför ekonomiskt värde och andra värden som exempelvis klimatnytta. Jag ser verkligen fram emot eftermiddagens genomgång och framtidens bygge på Tallholmen i Vimmerby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar