fredag 25 maj 2012

Fredag

Igår var en kanondag i Kalmar. Biogas sydost hade ett mycket bra möte och jag fick inbjudan till pressträff för att bygga en stor fordonsgasanläggning i Jordberga i Skåne. 100 bussar skall försörjas med gas vilket innebär produktion av 100 GWh biogas. Mycket spännande satsning. I Vimmerby finns potential att producera minst 20 GWh biogas inkl. Nötgödsel som substrat. Det kan bli en mycket spännande satsning på sikt om alla pusselbitar kommer på plats. Först måste kraftvärmeverket byggas men därefter finns goda förutsättningar för produktion av förnybar energi som drivmedel till bussar, lastbilar och bilar.

Jag vittnar gärna om hur bra och billigt det är att köra på biogas. Jag har nu gjort det i två år utan problem. Bränslekostnaden per mil i min kombipassat är cirka 6 kronor. Detta kan rekommenderas . Jag skulle vilja göra en inventering av marknaden och möjlig avsättning av gas utöver bussarna 2017. Min gissning är att det finns andra bussar, lastbilar och tjänstebilar som skulle kunna tanka gas i Vimmerby. För att inte tala om alla besökares behov av gastankningsmöjligheter. Skulle ALV, Mercatus, Arla, Åbro , V-tab , kommunen, landstinget med flera vara intresserade av fordonsgas till transporter?? Luften är fri och frågan är aktuell att lyfta för att planerna på fordonsgas i Vimmerby ska ha en chans att ta form och på sikt bli verklighet.
Jag föreslår en studieresa till Sävsjö biogas för politiker och näringsliv med koppling till biogas i Vimmerby !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar