onsdag 9 maj 2012

Nu är det nog KLT!

Alf Wesik i Vimmerby tidning uppmanar oss politiker i norra Kalmar län att agera för infrastrukturens framtid. Jag instämmer till fullo. Vi måste få vägar som är rustade för oss som bor och verkar i bygden och för de besökare som väljer att komma hit.
Vi måste få tåg som går på utsatta tider och som vi enkelt kan köpa biljetter till. Sonen skulle åka till Linköping i söndags kväll och då var biljettförsäljningen stängd så jag gick till biljettautomaten och började klicka. Döm om min förvåning när man bara kunde välja destinationer inom Kalmar län. Sonen sa då att jag brukar få köpa biljetten när jag kommer över på andra sida länsgränsen. När jag ska åka till Stockholm så tar jag bilen till Linköping av fler skäl och tycker att det är trist att inte kunna hämta ut min köpta biljett via internet i Vimmerby. Nej man måste rusa in på stationen i Linköping och printa ut sitt färdbevis eller åka biljettlöst med ett sms i telefonen.
KLT vill nu att man ska köpa sin biljett på turistbyrån eller Coop men i Vimmerby ligger resecentrum långt ifrån dessa inrättningar. Möjligen skulle fiket på stationen kunna sälja biljetter i Vimmerby men kommer hon att få rimlig ersättning då systemet skall bygga på provision. Sommartid kanske det räcker men på vintern, hur ska det fungera då många köper biljett via internet eller sms om det nu fungerar som det ska. Kan man göra det och på ett enkelt sätt?

Kommunstyrelsen beslutade igår att man snarast vill träffa landstingsstyrelsen och diskutera dessa frågor.

Jag kommer att göra en lång lista med förbättringsförslag tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar