onsdag 16 maj 2012

Naturskolor och utomhuspedagogik i Vimmerby

Jag tycker att utomhuspedagogik och upplevelser för unga är mycket lärande. Frödinge naturskola är en av regionens mest framstående och lovordas av "gurun på området" Anders Schepanski på Linköpings universitet. (reservation för stavfel)

Nu funderar jag efter att ha hört medarbetaren berätta om övernattning med kolning som Astrid Lindgrens skola gör vid Hörestdhult varje år med år sex, om varför inte denna naturskola skulle kunna delas av båda mellanstadierna i tätorten. Vimarskolans tummelplats skulle vara perfekt för båda lågstadierna att nyttja. Är det omöjligt att skapa detta och därigenom utveckla utomhuspedagogiken och samverkan mellan skolorna i tätorten.

Apollostugan skulle kunna bli en exkursionsplats för de båda högstadierna med vattenstudier, flora och faunastudier.

Är jag helt ute i spenaten med mina tankar eller vore det möjligt att på sikt utveckla naturskolorna i tätorten.

Även Södra Vi , Gullringen , Tuna, Storebro och Djursdala m fl  har säkert bra utomhuspedagogik och naturskoleverksamhet men den är jag inte lika välbekant med. Berätta gärna via en kommentar hur det fungerar på de olika orterna i kommunen och berätta vad ni tycker om mina förslag här.

1 kommentar:

  1. Frödinge skolskogen skall inte fortsätta att drivas, fick jag höra igår. Känns int bra då det ofta kommer grupper via Linköpings universitet på besök. Två utländska studiebesök kommer nu att ställas in vilket bara är att beklaga djupt samtidigt som man förstår att lärarna inte orkar med allt mer jobb utan att få uppmuntran och kompensation.

    SvaraRadera