måndag 2 september 2013

Klimatsamtal både här och där!

Läser i DN idag att Obama och Reinfeldt ska prata klimat och det ska minsann vi också göra i lilla Vimmerby. I barnens stad tar vi klimatet på allvar för att trygga barnens framtid. Det finns många bevis för att vi lever ohållbart på Tellus i den rika delen av världen i alla fall. Vi släpper ut alldeles för mycket klimatgaser per capita i USA och Sverige så jag förstår definitivt varför det ska samtalas på hög nivå om klimatet. Det jag inte greppar är varför Reinfeldt och Moderaterna inte sätter ett högre mål för Sveriges förnybara energiproduktion. 50% 2020 är redan uppnått och vi är många som anser att det borde vara rimligt med ett mål på 70%förnybart 2020. Den stora utmaningen blir fordonsbränsle till transporter. MEN vi märker nu för första gången på årtionden av att resandet i bil minskar. Tänk om det är så att fler åker kollektivt och /eller arbetar mer på distans vi webmöten, telefonmöten och mejl. Jag kan av egen erfarenhet intyga att det fungerar ypperligt då min kontorsplats numera tyvärr befinner sig i Kalmar så har jag valt att i samråd med min arbetsgivare sitta hemifrån och arbeta tre dagar per vecka. Bra internetuppkoppling och mobiltäckning är en förutsättning men finns bara de två delarna på plats så är det fullt möjligt att arbeta mycket effektivt hemifrån.

Kanske ska distansarbete testas oftare för klimatets och landsbygdens överlevnad? Vad tycker du? Ungdomar väljer oftare att avstå från att ta körkort då de som bor i städer inte alltid har ett stort behov av eget körkort. Där finns ju tunnelbana, bussar och pendeltåg. En kraftig dator står före körkortet på önskelistan för många och man kan reflektera över hur det påverkar samhällsbygget tycker jag. Utarmas landsbygden om färre väljer att ta körkort? Hur påverkas klimatet om fler och fler väljer staden som bostadsort ? Hur påverkas vår självförsörjningsgrad av livsmedel om färre och färre bor och verkar på landsbygden. Jag vidhåller att vi måste ändra attityden till landsbygdsutveckling och prata mer om hur hela landet sk brukas och inte bara fundera över hur landsbygden ska överleva! Det finns mer kraft och företagsamhet kopplat till inställningen som Norge har dvs" hela landet ska brukas" (läs användas)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar