torsdag 5 september 2013

Landsbygdspolitik nationellt och lokalt?

http://www.centerpartiet.se/Nyheter/Arkiv-2013/Fem-miljarder-till-landsbygdsprogrammet/

Här kan ni läsa vad Centerpartiet i motvind inom landsbygdspolitiken i alliansregeringen ändå lyckades förhandla sig till. Trots allt bra jobbat! 1,3 miloner är mer än inget men långt mindre än 500 miljoner som måmga hade önskat.

LRF har drivit en sådan kampanj och här är Helena Jonssons kloka kommentarer.

http://www.lrf.se/Om-LRF/Kontakta-LRF/Press/Pressmeddelanden/2013/LRF-kommenterar-regeringens-besked-om-Landsbygdsprogrammet

Och här kan Du även höra Helena Jonsson tala. Bredbandspengar bör lyftas ur strukturfonderna anser hon och jag instämmer. Jag tycker även att det borde komma infrastrukturpengar till denna typen av vägar i samhället.

I de regionala trafikpengarna finns inga digitala vägar! Är det inte snart dags att fundera över hur satsningar på bredband kan minska landets fossildrivna transporter? Och att satsningar på stora vägar ibland skulle kunna satsas på bredband. Hallandsåsen är ju en sådan satsnng tycker jag. 20 miljarder hade kunnat satsas på bredband istället för tågtunnlar som skapar 8 minuters kortare restid mellan Göteborg och Malmö. Undrar hur ofa jag som bor i östra Sverige kommer att nyttja den satsningen?

Nu väntar jag ivrigt på första mötet i Landsbygdsberedningen i Vimmerby...men än har vi inte kallats till möte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar