måndag 23 september 2013

Vimmerby fiber?

Vilka har rätt till den lägre anslutningsavgiften på 5000 kr? Som jag tolkar beslutet i kommunfullmäktige är det alla som bildar och är en del av ett byalag och därigenom har en kostnad för infrastrukturbyggande i ett acessnät. Typ Djurstorp osv.

Några tror att Södra Vi har rätt till den lägre anslutningsavgiften. Det påstås att en konsult hävdar det och detta måste givetvis bringas klarhet i snarast.

Eftersom definitionen av detta är budgetpåverkande så måste det väl tas ett beslut i KF om detta, eller? Först IT arbetsgruppen som bereder och sedan KS för beslut och sedan KF för det slutgiltiga beslutet om vad som gäller. Hur brådskande är det för denna prosess tar några månader att genomföra på ett demokratiskt sätt och jag tror att den kräver en del diskussion då det hävdas från vissa håll att man ska utgå från definitionen av tätort. Det tror jag inte blir optimalt då delar av exempelvis Tuna sannolikt skulle kunna ingå i en tätort och samtidigt kunna ingå i ett byalag. Denna gränsdragning måste vi i politiken klara ut snarast. Fullmäktigebeslutet är tydligt och det anger att om man är en del av ett byalag och har kostnader för det så har man rätt till den lägre avgiften.

Rätta mig om jag har fel tolkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar