söndag 1 september 2013

Solelrapport augusti

Då antalet läsare av min blogg ökat i sommar så vill jag berätta för nytillkomna läsare att jag varje månad rapporterar solelsstatstik med tillhörande krönika av Tomas Holgersson i Tyrtorp, Frödinge, Vimmerby kommun. Han installerade solelpaneler i slutet av förra året. Hans månatliga och mycket åskådliga diagram informerar tillsammans med krönikan om hur småskalig solelproduktion fungerar i praktiken. Tack Tomas för att Du vill dela dina erfarenheter här.



Nära ögat

Min karriär som ”solelsexpert” höll på att få en allvarlig knäck i augusti. I min förra rapport skrev jag tvärsäkert att augusti eller september inte skulle kunna slå maj som årets bästa solelsmånad. Men augusti blev en ovanligt solig månad och elproduktionen från mina solceller följaktligen mycket bra. 614 kilowattimmar blev det, 60 mindre än i maj och även sämre än juni (654) och juli (656), men ändå ovanligt bra. Som ni kan se i diagrammet är värdena för de senaste fem månaderna nästan identiska, en överrakning för mig.

Även om jag med nöd och näppe klarade mig från att ge fel information finns det andra som lyckas ”bättre” i det avseendet. I en faktaruta i tidningen häromdagen kunde man läsa om varma sommardagar som varande bra för solel, ni som följt mina skriverier vet att det är LJUSET som ger elen, inte värmen. En solig och kall marsdag är betydligt bättre än en varm mulen sommardag, den kanske inte ens behöver vara mulen för att överträffas av marsdagen. Värme sänker kapaciteten på solcellerna.

Sedan sist har jag fått avräkning för min sålda el för en längre period. Nordpools spotpris har i sommar varit tio - femton öre högre än för ett år sedan och jag fick 30.9 öre per kwh plus 5,5 öre för den så kallade nätnyttan, en ersättning för att e.on får mindre förluster i sina nät när jag producerar min egen el. Totalt 36.4 öre att jämföra med 44.2 öre för den el jag köper. Tyvärr tillkommer det energiskatt och överföring på det senare priset, att sälja överskottsel är en dålig affär, att använda elen själv är en god affär.

Tomas Holgersson
 

2 kommentarer:

  1. Jättetrevlig läsning. Hoppas på fortsättning!

    SvaraRadera
  2. väntar spänt på solrapprten för oktober!
    :-)

    SvaraRadera