söndag 7 juni 2015

Nationaldagstalet

https://astridlindgrensnas.wordpress.com/2015/06/06/tal-pa-nationaldagen-6-juni-2015/

Kjell-Åke Hansson höll årets nationaldagstal i Källängsparken i Vimmerby. Läs det och begrunda innehållet. Mycket tänkvärt för alla. 

Personligen vet jag att min släkt härstammar från valloner på min fars sida. De flesta av oss är världsmedborgare på olika sätt och människor väljer att flytta, av olika skäl, till för dem, nya länder. Jag är liksom Helen Nilsson stolt över att bo i ett land som människor väljer att inte fly ifrån, utan att det istället är möjligt att fly till vårt land för de som finner det egna landet omöjligt att bygga en framtid i. Det beskrev Helen Nilsson i sitt tal till Vimmerbys nya medborgare. 

Integration krävs på ett ännu bättre sätt för att alla ska utvecklas på bästa sätt. Jasenko Selimovic som flydde från Krotaien på 90-talet och som nu ska representera Sverige i Bryssel beskrev att det behövs anpassning för att Sverige ska bli mer globaliserat. Det tål att tänka på och jag reflekterade själv kring vår attityd till utrikes födda när vi hade integration som tema på Folkhälsopolitiskt forum häromdagen i Stadshuset. 

Där satt vi cirka 40 personer och lyssnade på arbetet kring Mötesplats Vimmerby där Mötesplats Bullerbyn är ett första steg. Mötesplats Storebro är ett kommande steg. Men vi satt där och diskuterade om de utrikesfödda , inte med de utrikesfödda. Det var nämligen inte en enda som just då i lokalen var utrikes född, om jag inte missat någon. Det är en brist, tror jag, att vi inte är mer inkluderande i vårt arbete på alla nivåer och i alla sammanhang. Vi har så mycket utvecklingskraft att vinna på att öppna upp och bjuda in fler i samhällsbygget, anser jag. 

Ett gott exempel är trädgårdsprojektet som Monica af Ekenstam har startat. Ett annat är givetvis VIFs arbete med Mötesplats Ceos. Bullerbydagen är ett annat bra exempel på en mötesplats som växer. Det finns ännu mer som vi kan göra och Kjell-Åke Hanssons tal pekar på alla vinster som vi kan skapa tillsammans genom en inkluderande attityd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar