lördag 11 juli 2015

Min kursare och vän Johan Rockström sommarpratar imorgon

Vi läste på Ultuna till mark-växtagronomer tillsammans. På helgerna läste vi nationalekonomi på distans samtidigt som vi läste heltid på Sveriges lantbruksuniversitet år 1988. 

Det var en tid med många upplevelser, samtal och spännande möten. Det var en tid med mycket inlärning och erfarenhetsutbyte. Johan Rockström hade vuxit upp i Brasilien och Italien och landade i Blekinge med sina föräldrar. Johan Rockström var rotlös när han jämförde sig med mig och min uppväxt på mjölkgården Perstorp i Vimmerby. För mig var han en mycket intressant människa att bryta tankar med. På något sätt visste man att han skulle gå långt och bli mycket framgångsrik. Han har blivit vald till Årets svensk och till den miljömäktigaste i Sverige två gånger. Han har gjort TED TALKS. Varit chef för Stockholm Resilence center och arbetat söder om Sahara med forskning under ledning av professor Malin Falkenmark. Han valde en av de mest framstående forskarna i världen inom vatten när han skulle bli doktorera. Han doktorerade och blev sedan professor på Stockholms universitet redan i mitten av 90-talet då jag själv flyttat tillbaka till Vimmerby och bildat familj. Nu bor han på en ö utanför Stockholm med sin familj.

Imorgon sommarpratar han klockan 13 i P1. Då ska jag lyssna på Johan. Det är första gången som jag känner den som sommarpratar. Det blir en högtidsstund. Minnesvärt sommarprat och säkerligen lite skrämmande då vi kommer att få veta vad som krävs av oss alla för att Tellus ska fortsätta att utvecklas på ett hållbart sätt. 

Jag rekomenderar hans sommarprat varmt. 

Om Johan Rockström

Professor i Miljövetenskap, agronom, 49 år. Född i Finspång, uppvuxen i Brasilien, Italien och Karlskrona, bosatt på Rindö.

Miljömäktigast i Sverige två år i rad enligt tidningen Miljöaktuellt. Flitig föreläsare i miljöfrågor som gjort två globala Ted Talks. Med och grundade Stockholm Resilience Centre. Ledamot av Kungliga Vetenskapsakademin och Kungliga Skogs- och Lantbruksakademin. Var i åtta år chef för Stockholm Environment Institute. Anser att miljöfrågan måste ingå i alla politikområden. Varnar för att vi redan har en global krissituation, samtidigt som en omställning till en hållbar välfärd fortfarande är möjlig. Har studerat och jobbat med klimat- och vattenfrågor i bland annat Kenya, Zimbabwe och Niger och för att uppmärksamma denna problematik åkt Vasaloppet som nigerian i tuaregutstyrsel.

Idag är han på Nyhetsmorgon på TV4 vilket jag tipsats om nyss. En människa som helt enkelt gör skillnad för oss på jorden. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar