torsdag 16 juli 2015

Ungdomspolitik och SKAKA OM?

Var är Ungdomsrådet? Var finns de engagerade ungdomarna som vill göra skillnad i Vimmerby?  

I Västerviks kommun fanns de vid Fiskaretorget igår. De delade ut vykort och uppmanade alla att skriva förbättringsförslag och lämna in. Som tack fick man en presentpåse med en frisbee, ett par solglasögon och en chokladbit. http://www.skakaom.nu/2015/07/09/vi-ses-pa-skargardsfestivalen-i-vastervik/

Satsningen heter SKAKA OM och igår var Västerviks ungdomar som samverkade för att göra Västervik bättre. http://www.skakaom.nu/projektet/ . Det finns två heltidsanställda i Kalmar som arbetar med Skaka om och som finasieras av Allmänna Arvsfonden. Vilka är skälen till att Vimmerby inte är med? Kumulus samverkar med Skaka om. Emmaboda, Västervik, Oskarshamn , Torsås och Nybro är med. 

Varför är inte Vimmerbys ungdomar med? 

Café Källängen skulle kunna ha en låda där alla uppmanades att skriva förbättringsförslag. Hur kan Vimmerby bli bättre ? Skulle vara intressant för oss politiker att få veta resultatet av en sådan undersökning. 

Jag ska kontakta Peter Knutsson och föreslå det. Vore värdefullt för demokratin, tycker jag. Det vore intressant att få veta vad besökarna också tycker skulle kunna förbättras men i första hand vore det intressant att få veta vad ungdomarna som bor och lever i Vimmerby vill förbättra. Vad saknas? Vad vill man ha mer av? 

Sommarvärdarna i Vimmerby kanske skulle kunna jobba mer med utvärdering och enkäter eller det kanske de redan gör...

Förhoppningsvis görs det mycket mer på området Ungdomspolitik än jag vet om. Informera mig gärna! Tillsammans utvecklar vi ungdomspolitiken i Vimmerby. Redan 2011 skrev jag en motion om detta...

https://www3.centerpartiet.se/Lokal/Vimmerby/Politik/Motioner/Motion-till-Vimmerby-kommun-om-ungdomspolitik/

Så här svarar Peter Knutsson och jag tackar för snabb respons och ett bra inspel till fortsatt förbättring av ungdomarnas inflytande i den lokala politiken. 

"Hej Ingela
Vet inte riktigt varför du vänder frågan till mig som fritidsledare, du borde vända den till mina chefer istället. Men du kan absolut få min åsikt om ämnet trots att jag inte kan all historia om detta är i Vimmerby. 
Men just ungdomsinflytande är ett ämne som jag brinner för och jobbat mycket med under mina 18 år som fritidsledare. 
Jag har pratat mycket med Vimmerbys ungdomar om detta med ungdomsinflytande inom politiken och jag hade ett intressant samtal kring detta senast igår kväll med en av ungdomarna. 
Det har genom åren här i Vimmerby genomförts många bra aktiviteter med möten mellan ungdomar och politiker genom budkavlar, ungdomsråd och ungdomsparlamentet men det alla ungdomar jag har pratat med så är det gensvaret från er politiker som sviktar. Det är bra diskussioner på träffarna men sedan får de inget mer gensvar känner de själva. 
Så frågan borde tas upp hos alla er politiker som sitter i fullmäktige hur ni kan göra så att detta fungerar bättre. Jag och flera ungdomar är i alla fall väldigt peppade på att få det att fungera men det krävs satsningar och det krävs ett mycket större engagemang och vilja hos er politiker för att detta skall fungera på riktigt. 
När det gäller Kumulus så är anledningen till att Vimmerby inte är med ett politiskt beslut som togs när du satt i majoritet som jag har förstått och anledningen var att det kostade för mycket pengar och man fick för lite tillbaka. Ett beslut som jag kan hålla med om även fast det görs en del bra saker genom Kumulus. Men man borde satsa mer pengar internt istället för det finns många gods krafter i kommunen som både har kunskap och viljan att jobba med detta. Men det krävs mycket mer än en förslagslåda i Källängen och för att det ska bli verklighet så måste det satsas tid och resurser för att genomföra detta. Det finns många goda exempel på kommuner som för många år sedan satsade stora summor pengar på just inflytande frågor både här i Sverige men framförallt i Trondheim i Norge där man idag har tjänat tillbaka alla de pengar de satsade tio gånger om genom minskad arbetslöshet, ungdombrottslighet och mycket annat och allt tack vare mer ungdomsinflytande inom politiken. 
Så om ni politiker är beredda på att börja tänka längre än ett budgetår eller en mandatperiod så är jag och ungdomarna redo att börja jobba med detta på riktigt. Det är viktigt att både majoritet och opposition är villiga att på riktigt satsa på detta för det är ett långsiktig satsning som krävs och att arbetet fortsätter i samma riktning oavsett vilka som är i majoritet. 
Är ni inte det så fortsätter vi att ta små steg i taget för att förbättra så gott vi kan för skam den som ger sig. 
//Peter Knutsson

Vill du posta hela detta inlägg eller citera så är det okej för mig men se till att citera rätt. 
Ha det gott." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar