onsdag 29 juni 2011

I dagens Vimmerby tidning...

kan man läsa om privat drift av omhändertagande av det organiska avfallet från hushållen. Privata entreprenörer vill ta hand om det organiska avfallet och exempelvis röta det till biogas. Det finns även forskning som visar att man kan göra flytande bränsle av organiskt avfall. Om jag inte missminner mig så finns det ett företag i Vimmerby (läs Storebro) som funderar på detta och har inspirerats av tysk teknik.

Steg 1: Inför källsortering av det organiska avfallet. Jag föreslog det när jag arbetade på Företagarna i Vimmerby och medverkade på ett möte om Vimmerbys nya renhållningsordning som skulle tas fram år 2002 (tror jag att det var!) Snart 10 år sedan och svaret jag fick var att det var för svårt men jag visste att Eksjö och flera andra kommuner redan då införde källsortering i hushållen med olikfärgade påsar som sorterades med infraljus. Matavfallet komposteras i en stor anläggning i Vetlanda tror jag. Skulle vara intressant att ta reda på lönsamheten i den satsningen. Vimmerby kommun kör potatisskal mm till Linköping för förbränning och betalar såväl transport till mellanlager i Storebro och sedan till Linköping samt behandlingsavgift.

Steg 2. Inför vägning av sopor i Vimmerby och debitering efter hur många kilo sopor du har. Källsorteringen blir då automatiskt mycket mer intressant än om du betlar för den volym sopor du levererar.

Steg 3. Gör en affär med det organiska avfallet! Röta det och optimera produktionen. Marknaden finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar