fredag 26 oktober 2012

Stabilitet

Det behövs stabilitet i politiken. Kinda har det turbulent efter att UNIK resurs från Linköping har utrett kommunens organisation och pekat på flera brister. En konsekvens är att två Anders pekas ut som syndabockar. Den ena har redan slutat och den andra avsade sig sina politiska uppdrag igår och slutar vid nyår. Jag är inte insatt i frågan och väljer att inte värdera detta MEN jag konstaterar att det behövs stabilitet i den politiska organisationen i en kommun. UNIK har även gjort en utredning av Vimmerby och det som jag fått mig förklarat är att dessa konsulter föreslår att man plockar bort samhällsbyggnadsfunktioner från KS i Kinda medan man föreslår att man i Vimmerby gör det motsatta dvs överför samhällsbyggnadsfunktioner till KS. Jag noterar att dessa konsulter alltså rekommenderar ganska olika orgnisationsförändringar och det bygger på de intervjuer som man haft med olika personer i kommunerna. Jag vill studera detta närmare med målet att försöka förstå vilken den optimala kommunala organisationen är. Kommer jag att finna att det beror på kommunens historia, ledande personer och lokala förutsättningar? Vilken är den viktigaste faktorn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar