söndag 26 januari 2014

Elevdemokrati i Vimmerby

Jag vill att unga i Vimmerby ska lyssnas på. Om detta inte görs krävs krafttag och skärpning av vuxenvärlden tycker jag. Alla medborgare förtjänar respekt och dialog tycker jag . Att få uttrycka sin mening finns inskrivet i Barnkonventionen  och den har vi beslutat att följa. Alltså är det bara att göra om och göra rätt och lyssna mer på våra ungdomar. Det har jag motionerat om och det förväntar jag mig att Vimmerby gymnasium och grundskolans ledning gör på ett modernt och strukturerat sätt.

Lupp-undersökningen sa att det finns förbättringar att göra på detta område och detta måste prioriteras. Politiker och tjänstemännen i ledningen har det viktiga uppdraget. Berätta gärna hur Du tycker att elevdemokratin kan förbättras i Vimmerby. 

Peter Karlsson , Centerpartiet som är ordförande för barn och utbildningsnämnden nu har denna fråga högt på sin agenda och denna fråga kan inte vänta på ett ungdomsparlamentet i april, tycker jag. Mobilisering krävs NU och kraftfulla och strukturerade åtgärder. Befintliga arbetssätt och mötesplatser som används av ungdomar ska stärkas NU, tycker jag. Vad tycker du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar