fredag 10 januari 2014

Förtydligande av mina uttalanden i dagens Vimmerby tidning

Jag uttalade mig att jag är bekymrad över den fördubbling av skulden per invånare i Vimmerby som skett under innevarande mandatperiod.

Anna Svensson föreslog i kommunstyrelsen ett annat sätt att flytta massorna på Krönsmon som skulle ha varit mycket mer ekonomiskt och effektivt. Det var vad jag syftade på i samtal med Jimmy Karlsson när vi talades vid i ett annat ärende.

Då beskrev jag också att jag fått uppgifter att det kan kosta mellan 30 och 50 tusen kronor per hushåll i mindre tätorter som till exempel  Tuna samhälle att bygga fibernätet.  Där ska hushållen betala 15 000kr för att ansluta sig till Vimmerby fiber. Detta innebär en stor risk att den totala kostnaden blir större än beräknat för att bygga fiber så att 90% av Vimmerbyborna ska få möjlighet att ansluta sig. Om kostnaden är 40 000 som det till exempel kostar i ett samhälle av Järnforsens storlek så innebär det ju inte alls någon vinst som kan användas för att bygga fibernätet som ska ansluta till byalagen på landsbygden. Det blir ju en nettokostnader på 10 000 kr per hushåll som skattekronor ska finansiera. 

Jag skulle snarast vilja ha ett bättre och mer genomarbetat underlag med kartor och beräkningar av kostnader för att bygga fiber till 90% av Vimmerbyborna och så undrar jag hur de 10% av hushållen som inte fibreras ska få tillgång till fiber. Vilka delar av Vimmerbys landsbygd ska väljas bort? Är det Brantestad där man i dagsläget inte ens har ADSL eftersom det är en telestation med telelänk där och husen ligger längs en landsväg där det blir mycket kostsamt att bygga stomnät. Tidsplanen och prioriteringar för vilka tätorter som ska fibreras är heller inte tydligt och det är även svårt att få tillgång till planerna från ITSAM. Nu är det väl i alla fall planerat för en projektgrupp men det jag också saknar är den tydliga beställningen av uppdraget att bygga Vimmerby fiber från Vimmerby kommun till ITSAM. 2,9 miljoner finns budgeterat för projektledning av Vimmerby fiber. Finns det ett beslut taget på den totala beställningen. Är det IT-handlingsplanen som utgör beställningen? 72 miljoner brutto ska det kosta enligt den. En beräkning som jag har fått mig beskriven är 350 miljonersnivån. Hur ska projektgruppen ledas och vilka underlag måste fram för att projektledarna ska kunna jobba kostnadseffektivt och resurssnålt. ITSAM är ju inte direkt kända för att jobba resurssnålt under tidigare år men det kan ju bero på förra VDn "spenderlusta". Men det var ju just denna person som var tänkt som den stora kompetenskällan för att bygga Vimmerby fiber. Det var det viktigaste argumentet från KSO för att V immerby skulle gå med i ITSAM. Jag kan förstå den besvikelse som ledde till en reservation när direktionen beslutade att betalas en miljon i avgångsvederlag. 

Detta är grunden till den oro som jag antydde i tidningen och är det någon som vill diskutera denna fråga så tycker jag att landsbygdsrådet borde vara en bra arena och en koppling till de lokala utvecklingsplanerna som till stora delar handlar om bredbandsutbyggnad .

Jag vill veta hur de lokala utvecklingsplanerna ska implementeras i Vimmerbys ÖP-arbete. 2017 har jag fått besked om av planarkitekten att det tidigast kan göras. 

Slutligen vill jag betona att centerpartiet i Vimmerby vill ha en snabb och kostnadseffektivt byggande av bredband i kommunen. Hade vårt upplägg vunnit gehör med stor samverkan med marknaden så hade många Vimmerbybor redan nu suttit i fiiberanslutna fastigheter utan en skattekrona till hjälp. Vimarhem hade redan 2010 sett till så att alla deras kunder på landsorten haft fiber. Nu undrar jag när Vimarhems hyresgäster i Tuna har fiber och till vilken kostnad per lägenhet .

Mitt förslag är att politiken ger ett uppdrag till en konsult att göra en projektplan med noggranna beräkningar och kartor med samförläggningsmöjligheter med andra nätägare. Därefter en beställning till projektgruppen som genomför med en styrgrupp med täta sammanträden och noggrann uppföljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar