måndag 27 januari 2014

Kommunfullmäktige ikväll

Välkomna alla medborgare i Vimmerby att närvara på fullmäktiges sammanträde i Plenisalen kl. 18.30. Daniel Nestor kommer att presentera FRAMMIS-mässan och det samarbete med Fryshuset som han etablerat här i Vimmerby. Regionförbundet i Kalmar län kommer att satsa 600 000 kr på Fryshuset första regionala lokalisering och jag har föreslagit en projektledare i Vimmerby för Fryshuset i Kalmar län som ska serva norra länet  och en i södra länet som ska jobba med ungdomarna där. Ett bra upplägg tycker jag. Träffade Peter Knutsson från Solna som börjat som fritidsledare på Fabriken och jag tror att jag ska nämna detta förslag till honom. Det kanske kan bli möjligt. En enkel fråga skulle kunna ställas till kultur och fritidsförvaltningens ordförande ikväll om hur hon ser på detta förslag. Så skulle den fullmäktigemöjligheten kunna fungera för att få upp frågor på bordet och aktualisera olika förbättringsförslag för kommunen. Enkel fråga får bara ledamöterna ställa. Medborgarnas möjlighet är medborgarförslag eller allmänhetens frågestund som äger rum fyra gånger per år. Dock inte ikväll. 

Ett medborgarförslag som ska hanteras ilkväll är belysning längs hela Borgrundan och det gissar jag kommer att bifallas av fullmäktigeförsamlingen. Riktigt viktigt beslut som Rein Zoovik , Centerpartiet redan motionerat om och då blev det avslag. Bättre går det nog denna gång och det viktigaste är att det blir gjort. Inte vem som tar initiativet, tycker jag och hans motion kanske var murbräcka i denna fråga. Vad vet jag. Droppen som urholkar stenen.

Själv efterfrågar jag ofta min motion om brevet hemifrån och den lyser med sin frånvaro. Det påstås att ungdomsrådet fått den på remiss och att svar inväntas från dem innan den kan behandlas av KS och KF. Hoppas verkligen att den snart kommer upp på agendan för det behövs mer kommunikation med ungdomar som flyttat från orten. Valnämnden söker valförrättare och där har vi fått en ide från andra kommuner som erbjuder utflyttade ungdomar som läser statsvetenskap att arbeta som valförrättare. Känner du någon som vill? Än så länge vet jag en student som kommer att göra detta, och det tycker jag är bra. Intresseanmälan för att bli valförrättare den 25 maj i EU-valet och den 14 september i allmänna valen till kommun, landsting och riksdag görs till Therese Jigsved, Marize Widerström eller Liselott Frejd. Varmt välkommen med intresseanmälan .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar