tisdag 28 januari 2014

Franska utbytet?

Som förälder till en elev som läser franska på Vimmerby gymnasium har jag några frågor angående det pågående utbytet med Nantes.

I höstas bodde Julia från Nantes i 10 dagar i vår familj och det var mycket stimulerande och lärorikt för hela familjen med den delen av Vimmerby gymnasiums franska utbyte.

Påsken 2014 är det planerat för den andra delen i detta utbyte när eleverna från Sverige ska åka och besöka de som bodde hos oss i Vimmerby i höstas. Pay-back time och andra delen av en helhet.

Nu verkar det som att resan inte ännu är bokad och färdigplanerad och att den kanske inte blir av om inte skolledningen får tag på fransktalande föräldrar som kan följa med på resan.

Min fråga till skolledningen på gymnasiet är därför. Kommer detta utbyte att avbrytas mitt i? För eleverna vore det minst sagt olyckligt. Språkinlärning är ju oslagbart när man reser och bor i en familj som bara pratar franska.

Hoppas att elevernas resa till Nantes i påsk blir av. Tacksam för svar! Internationella erfarenheter är så viktiga för alla i vårt globaliserade samhälle.

3 kommentarer:

  1. Hej Ingela!
    Om du har frågor till din ungdoms rektor då måste du ställa frågan till rektorn. Gymnasiets rektorer har inte i uppgift att söka frågor på bloggar hos bloggande föräldrar eller som i ditt fall också kommunfullmäktiges ordförande.

    Och tycker du som fullmäktiges ordförande att det över huvudtaget är lämpligt att ställa denna typ av frågor på bloggen? Varför har vi en nämnd? Varför har nämnden en ordförande, en vice ordförande och en andra vice ordförande? Varför har nämndens presidium heltidsanställda chefer med ansvar för de uppgifter kommunfullmäktige har ålagt nämnden och genom delegation förvaltningen?

    Är detta din metod som fullmäktigeordförande att stärka Vimmerbys demokrati genom att gå förbi fullmäktige, ordförande inkl. presidium, nämnd och chefer och kräva svar av en enskild medarbetare?

    SvaraRadera
  2. Givetvis så har jag pratat med Peter Karlsson on detta och han har lovat att efterhöra vad som hänt och vad som planeras. Jag inleder med att skriva att jag skriver som förälder och på sociala medier så anser jag att jag på min blogg kan skriva detta inlägg. Hoppas att det franska utbytet får en bra lösning. Det är min förhoppning som förälder och har inget med min roll som fullmäktigeordförande att göra.

    SvaraRadera
  3. Din blogg hade vid tiden för både ditt inlägg och min första kommentar undertiteln "Kommunfullmäktiges ordförande i Vimmerby".

    SvaraRadera