Vi saknar långsiktiga styrmedel för elbilar är budskapet. Supermiljöbilspremien är snart slut...vad kommer sedan?
Vi får en historik kring vilka elbilar som fanns på Almedalen år 2009. Det har hänt mycket sedan dess. Då fanns 166 elbilar i landet...idag finns det cirka100 000 elbilar i Sverige.
Vi behöver bygga mer och säkrare infrastruktur. Vi måste kunna veta om laddstationer är ledig och när den förväntas bli det...
Företag som Astrid Lindgrens värld i Vimmerby skulle kunna få hjälp med att bygga en laddstation av exempelvis SOLELIA som bygger laddstation med solel. Bra för att visa miljömedvetenhet och bra service till de som besöker Vimmerby med en elbil.
På söndag kommer en norrman till Vimmerby med sin Tesla. Han ska få ladda den på VEMAB . Elbilen Tesla är den mest sålda bilmodellen i Norge flera månader förra året och iår.
Det är dags att Ladda Vimmerby! Det går fort i branschen nu. Bilmodellerna finns men det saknad infrastruktur. Andreas Gyllenhammar samtalade jag med och han lyckönskade vår satsning i Vimmerby och hävdade att det krävs en nationell satsning på sannbbladdinfrastruktur på strategiska platser för att elbilarna ska få det genomslag som krävs. Vid riksväg 23/40 , vid Arla där det planeras "lastbilsparkering" borde det väl vára lämpligt med en snabbladdstolpe eller vid Åkeborondellen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar